بر پایه احادیث ، منطقه عمومی ظهور حضرت ، شامل کشورهای یمن ، حجاز ،ایران ، عراق ، منطقه شام و فلسطین ، مصر و مغرب عربی است . سیمایی که این احادیث از اوضاع جهان و اوضاع منطقه ظهور در آن دوران ارائه می کنند سیمائی کلی ست که بسیاری از حوادث بزرگ را همراه با جزئیات آن در کنار نام اشخاص ومکان ها بیان نموده و من تلاش کرده ام تا تصویر شفاف دوران ظهور را به شکل دقیق و بهم پیوسته از میان احادیث ، استخراج و در دسترس عموم مسلمانان قرار دهم .احادیث ما بیانگر آن است که ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام ) پس از یک رشته حوادث مقدماتی منطقه ای و بین المللی از شهر مکه آغاز خواهد شد.
در این صفحه نگاهی گذرا به کتاب عصر ظهور استاد علی کورانی در مورد یمن و حوادث ظهور می اندازیم تا شاید با چشم بازتری علل دخالت عربستان و آمریکا را در این جنایات ببینیم
(برگرفته از سایت پارسا پرس)
بر پایه احادیث ، منطقه عمومی ظهور حضرت ، شامل کشورهای یمن ، حجاز ،ایران ، عراق ، منطقه شام و فلسطین ، مصر و مغرب عربی است . سیمایی که این احادیث از اوضاع جهان و اوضاع منطقه ظهور در آن دوران ارائه می کنند سیمائی کلی ست که بسیاری از حوادث بزرگ را همراه با جزئیات آن در کنار نام اشخاص ومکان ها بیان نموده و من تلاش کرده ام تا تصویر شفاف دوران ظهور را به شکل دقیق
و بهم پیوسته از میان احادیث ، استخراج و در دسترس عموم مسلمانان قرار دهم .
ص 16
--------------------------------------------------------------------------------
احادیث ما بیانگر آن است که ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام ) پس از یک رشته حوادث مقدماتی منطقه ای و بین المللی از شهر مکه آغاز خواهد شد . در سطح منطقه ظهور ، ابتدا دو دولت هوادار آن حضرت در ایران و یمن تشکیل می گردد . یاوران ایرانی حضرت ، دولت خود را سالها قبل از ظهور برپا می کنند و پس از قرار گرفتن در یک جنگ طولانی ، آنرا با پیروزی به پایان می برند . اندکی قبل از ظهور ، در بین
ایرانیان دو شخصیت برجسته بر مسند قدرت تکیه می زنند ، یکی مردی خراسانی ست که در قالب یک چهره سیاسی و دیگری شخصی به نام شعیب فرزند صالح که در قالب یک چهره نظامی بروز می کنند . ایرانیان به رهبری آنان ، نقش مهمی در حرکتهای ظهور حضرت برعهده می گیرند .
و اما یاران یمنی حضرت ، نهضت خود را تنها چند ماه قبل از ظهور آغازمی کنند . به نظر می رسد که یمنی ها علاوه بر آماده کردن مقدمات ظهور ، درحوادث آن روز حجاز که با خلأ سیاسی روبرو خواهد بود ایفای نقش خواهند کرد .
در حجاز ، پادشاهی به نام عبدالله که از خاندان معروف آن سرزمین است ، به قتل می رسد ، او آخرین پادشاه سرزمین حجاز خواهد بود . در پی این حادثه بر سر جانشینی او اختلافات فراوانی ایجاد می شود . این اختلافها به خلأ سیاسی در منطقه حجاز منتهی گشته و تا ظهور حضرت ادامه می یابد :
" آنگاه که عبدالله بمیرد ، مردم در انتخاب جانشین او به توافق نرسند ، اختلاف ها آغاز شود و این اختلاف به خواست خداوند ، تا ظهور مولایتان تداوم یابد . بطوری که دوران سلطنتهای طولانی به پایان رسد و عمر حکومت حاکمان به چند ماه و چند روز کاهش یابد . ابو بصیر می گوید : عرض کردم : آیا این دوران طولانی خواهد بود ؟ فرمود : هرگز . "
پس از قتل عبدالله ، اختلافها به درگیری میان قبائل حجاز تبدیل می گردد : " از نشانه های ظهور ، حادثه ای است که بین مکه و مدینه رخ می دهد . به امام عرض کردم حادثه چیست ؟ فرمود : بر اثر تعصبهای قبیله ای ، میان مکه و مدینه فلانی پانزده نفر از سران قبیله فلان را خواهد کشت " .
ص 17 و 18
--------------------------------------------------------------------------------
امام به سرزمین عراق وارد می شود . ابتدا اوضاع داخلی را سامان می بخشد .سپس گروههای باقیمانده از لشکر سفیانی را شکست داده و شورشیان متفرقی را که در گوشه و کنار تلاش های بی ثمری علیه امام دارند ، سرکوب می کند . آنگاه عراق را به عنوان مرکز حکومت و شهر کوفه را پایتخت آن قرار می دهد .
با این اقدام حضرت ، کشورهای یمن ، حجاز ، ایران ، عراق و دولتهای خلیج ، یکپارچه تحت فرماندهی و رهبری آن وجود مبارک قرار می گیرد .
ص21
--------------------------------------------------------------------------------
سفیانی پس از تحمل دو شکست خود ، یکی در عراق به دست ایرانی ها و یمنی ها ، و دیگری در حجاز بواسطه معجزه ، عقب نشینی کرده و باقیمانده نیروهای خود را داخل سرزمین شام جمع می کند تا برای مقابله با پیشروی سپاه امام به طرف دمشق و قدس ، آماده شود .
احادیث ما ، نبرد یاران امام زمان ( عج ) با سپاه سفیانی را حماسه ای بزرگ توصیف می کنند که از عکا تا صور و انطاکیه در ساحل دریای مدیترانه و از دمشق تا طبریه و قدس در جبهه داخلی امتداد دارد . در این نبرد بزرگ ، غضب الهی بر سفیانی و هم پیمانان یهودی و رومی اش ( غربی ها ) فرود آمده و پس از شکستی سخت و کوبنده ، سفیانی اسیر و کشته می شود .
امام زمان ( علیه السلام ) به همراه مسلمانان وارد قدس می گردد .
روایات از نهضت دیگری خبر می دهند که زمینه ساز حکومت حضرت بوده و در یمن پدید می آید . رهبر آن نهضت مورد ستایش قرار گرفته و یاری او بر مسلمانان
واجب شمرده شده است : " هیچ پرچمی همچون پرچم یمانی هدایتگر نیست ، پس از خروج او فروش سلاح به مردم حرام شود
پس به یاری او بشتابید ، سرپیچی از او بر هیچ مسلمانی جایز نیست و هر کس چنین کند اهل آتش خواهد
ص 30
--------------------------------------------------------------------------------
یک حدیث ، از ورود نیروهای یمنی به عراق خبر می دهد که جهت یاریایرانیان در برابر نیروهای سفیانی دست به کار می شوند و ظاهراً سپاه یمانی در یاری حضرت ( علیه السلام ) در حجاز نیز نقش مهمی ایفاء می کنند .
ص31
--------------------------------------------------------------------------------
روایات بسیاری در مورد اوضاع و احوال عرب ها و حاکمانشان در زمانِ ظهور و نهضت قبل از ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام ) به دست ما رسیده است که در اینجا فهرستوار به این روایتها اشاره می کنیم :
1 - احادیثی که از تشکیل حکومتی در یمن خبر می دهند که زمینه ساز ظهور آن حضرت می گردد . در احادیث از این حرکت ستایش شده ، و ما بطور جداگانه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
ص 96
--------------------------------------------------------------------------------
روایت های دیگری از این دست وجود دارد که جملگی بیانگر آن است که عرب ها از عقاید و ارزشهای خود فاصله می گیرند و هر صاحب اندیشه ای ، دیگران را به تبعیت از اندیشه خود فرا می خواند . و این به نوعی هرج و مرج فکری در میان مردم منتهی می گردد .
همچنین روایاتی بیانگر آنند که همه عرب ها بجز انقلابیون یمن و حرکت های اسلامی زمینه ساز ظهور ، با عجم یعنی ایرانیان ، یا با فرماندهان آنها اختلاف پیدا می کنند و این اختلاف تا ظهور حضرت مهدی ( علیه السلام ) ادامه می یابد .
دسته ای دیگر از احادیث ، بیانگر نبرد حضرت مهدی ( علیه السلام ) با عرب هاست ، در این روایات جنگ حضرت با اندک باقیمانده های رژیم حجاز ، بعد از آزاد سازی مکه و مدینه و چه بسا هنگام آزاد سازی آن صورت می گیرد . سپس نبردهای متعدد آن حضرت با سفیانی در عراق و جنگ بزرگ امام ( علیه السلام ) با سفیانی در فلسطین به وقوع
می پیوندد .
ص 99
--------------------------------------------------------------------------------
اما سفیانی در نُه ماهه پایانی حکومت خود ، دست به نبردهای بزرگی می زند که مهمترین آنها با ترک ها و هوادارانشان در قرقیسیا و سپس نبردهای او در عراق با ایرانی ها است که زمینه سازان ظهوراند . طبق برخی روایات یمنی ها نیز با ایرانیان همراهی می کنند .
ص 119
--------------------------------------------------------------------------------
به هر حال حضرت ، مدینه و حجاز را فتح و نیروهای دشمن را سرکوب می کندو لشکر سفیانی هر جا که رویاروی او باشند ، از حجاز تا عراق و شام ، شکست می خورند . همچنانکه طبق روایات یک یا چند نبرد نیز در عراق بین لشکر سفیانی با سپاهیان مهدی ( علیه السلام ) و یاران یمنی و خراسانی آن حضرت اتفاق می افتد
ص 141
--------------------------------------------------------------------------------
اما روایاتی نیز وجود دارد که از درگیری نیروهای سفیانی در عراق سخن/
می گوید واین بار سفیانی با نیروی یکپارچه و متشکل امام مهدی ( علیه السلام ) روبرو می شود .
حضرت ، شعیب بن صالح ، فرمانده نیروهای ایرانی را به بعنوان فرمانده کل نیروهای خود که بخش عظیمی از آنان ایرانی و یمنی و بخشی دیگر از سایر سرزمین های اسلامی اند ، انتخاب می کند . مطالعه بیشتر http://yemen.blogsky.com/pages/ZOHOR3