سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

نمونه هایی از قرآن در مورد کار : - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی

 


نمونه هایی از قرآن در مورد کار :



1-کار حضرت موسی برای شعیب پیامبر


«قالَ إِنِّی أُریدُ أَنْ أُنْکِحَکَ
إِحْدَی ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ عَلی‏ أَنْ تَأْجُرَنی‏ ثَمانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ
أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِکَ وَ ما أُریدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ
سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحینَ» (27/قصص)


(شعیب) گفت: «من می‏خواهم یکی از این دو
دخترم را به همسری تو درآورم به این شرط که هشت سال برای من کار کنی و اگر آن را
تا ده سال افزایش دهی، محبّتی از ناحیه توست من نمی‏خواهم کار سنگینی بر دوش تو
بگذارم و ان شاء اللَّه مرا از صالحان خواهی یافت.


همنگونه که در این آیه  ملاحظه می شود میزان  کار نیز در ابتدا
توسط طرفین مشخص میگردد که در آیه فوق کار حضرت موسی به عنوان مهر دختر شعیب قرار
داده می شود .


2-کار یوسف در خزانه داری مصر


«قالَ اجْعَلْنی‏ عَلی‏ خَزائِنِ
الْأَرْضِ إِنِّی حَفیظٌ عَلیمٌ» (55/یوسف)


(یوسف) گفت: «مرا سرپرست خزائن سرزمین
(مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم!


این آیه نیز نشان می دهد که حضرت یوسف
به خاطر احساس مسئولیت از خطر قحطی که جان مردم را تهدید می کرد  این پیشنهاد را داد و یک کار و مسئولیت اقتصادی
مهمی را بر عهده گرفت وبه خوبی ازعهده آن برآمد .


3-کارگری  پیامبر به امر خدا برای دو
بچه یتیم


«فَانْطَلَقا حَتَّی إِذا أَتَیا أَهْلَ
قَرْیَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما فَوَجَدا فیها
جِداراً یُریدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقامَهُ قالَ لَوْ شِئْتَ لاَتَّخَذْتَ عَلَیْهِ
أَجْراً» (77/کهف)


(موسی و خضر)باز به راه خود ادامه دادند
تا به مردم قریه‏ای رسیدند از آنان خواستند که به ایشان غذا دهند ولی آنان از
مهمان کردنشان خودداری نمودند (با این حال) در آن جا دیواری یافتند که می‏خواست
فروریزد و (آن مرد عالم) آن را برپا داشت. (موسی) گفت: « (لا اقل) می‏خواستی در
مقابل این کار مزدی بگیری!


برخی پیامهای این آیه از تفسیر نور:


 همه جا منطقِ «اوّل معاش سپس کار» و «اوّل تأمین
سپس تمکین»، درست نیست. پیامبرِ گرسنه، مجّانی کارگری می‏کند. «فَأَبَوْا ...
فَأَقامَهُ» وقتی نیاز را دیدیم، دست به کار شویم و منتظر دعوت و بودجه و همکار و
آیین‏نامه نباشیم.


 «جِداراً، فَأَقامَهُ»-  کار کردن برای خدا بدون گرفتن مزد، عیب نیست.
«فَأَقامَهُ» - وقتی کاری را مفید و لازم تشخیص دادیم، به انتقاد این و آن کاری
نداشته باشیم. «لَاتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً» - کار کردن و مزد گرفتن و اجیر شدن
ننگ نیست. «لَاتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً» - اولیای خدا برای پول کار نمی‏کنند.
«لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَیْهِ أَجْراً.                      ( 
تفسیر نور، ج‏7، ص: 209


4-کار وزره بافی حضرت داود(ع)


«...........َ وَ أَلَنَّا لَهُ
الْحَدیدَ (10/سبا)


أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِی
السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ» (11/سبا)


............و آهن را برای او نرم کردیم(10)(و
به او گفتیم:) زره‏های کامل و فراخ بساز، و حلقه‏ها را به اندازه و متناسب کن! و
عمل صالح بجا آورید که من به آنچه انجام میدهید بینا هستم!


علامه طبرسی در مجمع البیان می فرماید :
خداوند تعالی آهن را برای داود نرم ساخت برای آنکه دوست میداشت که از زحمت و دست
رنج خود بخورد و زندگی کند، پس آهن را نرم کرد برای او و صنعت زره سازی را باو
آموخت و او اوّل کسی بود که زره و لباس رزم را اختراع کرد و آن را میفروخت و از
بهاء آن خودش و عیالاتش خورده و زیادی آن را تصدّق میداد.


از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که
فرمود، خدا بداود وحی نمود تو خوب بنده‏ای هستی مگر آنکه تو از بیت المال میخوری،
پس داود چهل روز گریه کرد، پس خدا آهن را برای او چون موم نرم ساخت و هر روز یک
زره میساخت و به هزار درهم میفروخت...واز بیت المال بی نیاز گشت.                          ترجمه مجمع البیان فی
تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 225


5-همکاری گروهی با ذوالقرنین برای ساختن
سد و نجات از دست یاجوج وماجوج


«قالَ ما مَکَّنِّی فیهِ رَبِّی خَیْرٌ
فَأَعینُونی‏ بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ رَدْماً »(95/کهف)


(ذو القرنین) گفت: «آنچه پروردگارم در
اختیار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پیشنهاد می‏کنید)! مرا با نیرویی یاری
دهید، تا میان شما و آنها سدّ محکمی قرار دهم!


مردم آن منطقه در ابتدا می خواستند که
فقط پول و کمک مالی  بدهند تا ذوالقرنین
برای آنها سدی در برابر دشمنان بسازد ولی می بینیم که ذوالقرنین کار کردن و کمک
جسمی را  بهتر از کمک مالی عنوان میکنند و
از نیروی خود مردم برای ساخت سد استفاده می کند و با مدیریت صحیح کار برای مردمی
عقب مانده سدبسیار محکمی در رابر هجوم دشمنان 
می سازد .


منابع :




1-     قرآن کریم

2-     ترجمه قرآن، ایت الله مکارم شیرازی،انتشارات
دارالقرآن الکریم ،قم ،سال 1373 ،چاپ دوم


3-     تفسیر مجمع البیان ،فضل بن
حسن طبرسی ،انتشارات ناصر خسرو ،تهران سال1372،چاپ سوم


4-     ترجمه تفسیر مجمع البیان ،گروهی
از مترجمان ،انتشارات فراهانی ،تهران ،سال 1360،چاپ اول


5-     تفسیر نور ،محسن قرائتی،ناشر
مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن ،تهران ،سال1383،چاپ یازدهم


6-     تفسیر نمونه –آیت الله مکارم
شیرازی و همکاران ،دارالکتب الاسلامیه ،تهران ،سال1374،چاپ اول


 




تاریخ : شنبه 90/2/17 | 11:8 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.