مهدی موعود(عج)از نگاه نهجالبلاغه 1
چه زیباست شخصیت خاتم الاوصیاء را در آینه بیان سید الاوصیاء مشاهده نمودن.
چه گویا و پر پیام است روش و منش منجی بشریت را از نهجالبلاغه امیرالمومنین علیهالسلام شنیدن.
چه دلنشین است قصههای یوسف زهرا سلامالله علیها را از زبان مظلومش علی علیهالسلام شنیدن.
چه سبز و بهاری است داستان بلبل بوستان انسانی را در ترنم و زمزمههای باغبان امیدها جستجو کردن.
چه عرفانی و جان آفرین است از کلام امام العارفین به سیره سیمای فروزنده فرزندش حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف راه یافتن.
چه پسندیده و پربهاست شیوه حکومت بزرگ حاکم آینده گیتی را از حکمتهای برترین حاکمان تاریخ آموختن و زمامداری حق و عدل مهدوی را از کتاب تبلور عدالت علوی به نظاره نشستن.
و چه مبارک و مقدس مینماید راهیابی نور از نور که مطمئنترین طریق معرفت امامان نور میباشد و ان الایات یفسر بعضها بعضاً و نوشتار حاضر عهدهدار این راه و رسالت است و به مهدی پژوهشی از مسیر نهجالبلاغه میپردازد. انشاءالله مقبول حق و مفید حق طلبان افتد.
کلام اول
یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی و یعطف الرأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرأی0001
واژهها: عطف، میل، مهربانی، بازگرداندن.
ترجمه: وقتی مصلح موعود قیام کند خواستهها و هواهای نفسانی را به هدایت برمیگرداند(تابع وحی میکند) آنگاه که مردمان هدایت را تابع هواهای خویشتن قرار دهند و نظریهها و افکار مختلف را تابع قرآن میسازد هنگامی که تفسیر به رأی کنند و نظریههای خود را برتری دهند و به قرآن تحمیل نمایند.
توضیح و تفسیر
مفسرین نهجالبلاغه این خطبه را یکی از پیشگوییهای امام علی علیهالسلام نسبت به حوادث عظیم آینده و قیام حضرت مهدی علیهالسلام میدانند.2
به طور کلی میتوان این فراز از خطبه را به دو بخش تقسیم کرد:
الف) شرایط و وضعیت جامعه جهانی قبل از ظهور آن رهبر الهی که همان منزوی گشتن حقایق قرآنی و فراگیر شدن فساد و فتنهها در همه زمینههای زندگی فردی و اجتماعی، فرهنگی، سیاسی واقتصادی و بدعتها و تحریفها در اندیشه و عمل و ادیان باشد.
البته همان گونه که علی علیهالسلام میفرماید: تمام مفاسد از اولین جنایتی که توسط قابیل رخ داد تا انواع ظلمها و بیبندوباریها و بزرگترین جنگهای جاهلانه بشری ریشه در پیروی از کششهای حیوانی و ترک تبعیت از عقل و وحی دارد3 و این هواپرستی و تحریفها و بدعتگذاری در آخرالزمان آنقدر گسترش مییابد که امام صادق علیهالسلام میفرماید:
هنگام قیام حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف مردم جاهل سختتر از جاهلان عصر پیامبر صلیالله علیهوآله که سنگ و چوب میپرستیدند در برابر آن حضرت میایستند و با تأویل و تحریف در کتاب خدا بر ضد او احتجاج میکنند4 و نیز در رابطه با نابسامانیهای جامعه، قبل از قیام حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف نزال بنسیره نقل میکند: روزی حضرت علی علیهالسلام ما را مخاطب قرار داده، بعد از حمد و ثنای الهی سه مرتبه، فرمود: بپرسید از من قبل از آنکه مرا نیابید، سپس صعصعه بن صوحان برخاست و گفت: ای امیرالمومنین علیهالسلام دجال چه زمانی خروج میکند؟ حضرت فرمود: بخاطر بسپار علائم آن زمان را: هنگامی که نماز را بمیرانند(حرکات ظاهری هست ولی روح و حیات نماز واقعی را ندارد) و امانت را ضایع کنند، کذب و دروغگویی را حلال و مجاز شمرند، رباخوار شوند، رشوه گرفتن رائج گردد، ساختمانهای زیبا و برافراشته بسازند، دین را به دنیا بفروشند، نادانان ناصالح را بکار گمارند، زنان مشاور امور شوند، صله رحم و پیوندهای خویشاوندی قطع گردد، دنبال هواهای نفسانی، آرا و سلیقههای شخصی و گروهی روند، خون افراد بیارزش شود، قتل و خودکشی و کشتار انسانها در جنگ و 000، حلم و بردباری ضعف و ناتوانی به حساب آید، ظلم و ستم مایه فخر و مباهات شود، گناهکاران امیر و کارگزار شوند و وزیران ظالم و عرفاء خائن و قاریان فاسق گردند. شهادت و گواهی دادن باطل ظاهر شود، قبح گناه برداشته و خلافها، تهمت و گناه و تجاوز علنی گردد.
قرآنها و مسجدها بظاهر زیور و آراسته و منارهها زیاد و بلند شود، اشرار و بدان مورد اکرام قرار گیرند، صفها زیاد و ازدحام شود، هواها، آراء و قرائتها مختلف، عهدها شکسته و موعود نزدیک گردد زنان در تجارت و امور اقتصادی با همسرانشان مشارکت میکنند بخاطر حرص و طمع دنیا، صداها و تبلیغات فاسقان بالا رود و همه جا شنیده شود (سایتها و سیدیهای ضداخلاقی در همه جا) و از افراد سبکسر و فرومایه سرپرست گروه و حزب شوند.
خلافکار حفظ شود بخاطر ترس از شرش و دروغگو تصدیق شود و خائن امین شمرده شود. آوازها، ترانهها و سرودها و آهنگهای قبیح و آلات موسیقی و بازی فراوان گردد، آخر امت، اولش را لعن کنند زنان زینها سوار و راننده شوند. زنان متشبه به مردان و مردان به زنان خود را شبیه نمایند، شاهد بدون مشاهده چیزی شهادت میدهد.
و در نهایت اصبغ بن نباته میپرسد: ای امیرالمومنین، دجال کیست؟ و حضرت خصوصیات او را بیان نموده و میفرماید: سرانجام در روز جمعه آن که حضرت مسیح عیسیبن مریم علیهالسلام پشت سرش نماز میگذارد، امام دوازدهم از عترت پیامبر صلیالله علیهوآله نهمین فرزند حسینبن علی علیهالسلام خورشید فروزان بوده که مقابل رکن و مقام ظاهر میشود، زمینی را پاک گرداند و میزان را وضع و عدالت را استقرار بخشد پس هیچکس ظلمی نکند و ستمی انجام نگیرد.5
آری آنگاه که در نبود نور و گرمای خورشید، بشریت در محاصره و تاریکیها و تهدیدها قرار گیرد امید و انتظار به مصلح خدایی پیدا نموده و با تمام وجود، ضرورت او را احساس میکند.
ب) برنامههای بلند عملی و اهداف آرمانی آن حضرت در همه ابعاد جامعه که هدایت همگان به سوی حق و عدل و قوانین قرآن و رهایی انسانها از بند اسارت هواهای حیوانی، فساد و فسق و فریبکاریها و یعطف الهوی علی الهدی000 به گونهای که جهان خزان دیده و زمستانزده بیبرگ و خالی از عدل و آزادی با ظهور آن بهار راستین حق، سراسر بهاران شود، زیبا و لذتزا همان طور که در زیارت او میخوانیم: السلام علی ربیع الانام و نضره الایام6؛ سلام بر آن بهار مردمان و صفا و شادبخش روزگاران، آن منجی جهان بشریت، انسانهای دور گشته از حقایق و گرفتار در گرداب مذاهب باطل و تئوریهای فاسد یا قرائتهای مختلف فرقهای و جناحی را به صراط مستقیم رهنمون میکند و همانند خورشید عالمتاب، با نور علم و منطق و اقتدار خداییاش و به مصداق آیه لیظهره علی الدین کله0007، خداوند او را بر همه ادیان و افکار پیروز نماید و شریعت محمدی صلیالله علیهوآله را همه جا احیاء و حاکم گرداند.8
مقداد بن اسود از پیامبر صلیالله علیهوآله نقل میکند که فرمود: در سراسر روی زمین خانهای حتی از سنگ و گل یا خیمهای از کرک و مورباقی نماند جز آنکه اسلام را وارد آن میکند.9
منتظرم تا که فصل دی بسر آید
باغ شود سبز و باغبان به درآید
بلبل عاشق به پای گلبن توحید
اشک فشان باش تا دم سحر آید
بگذرد این روزگار تلختر از زهر
بار دگر روزگار چون شکر آید
آری آن انسان کامل که تربیت و تعلیم یافته خالق هستی است ماهیت مردمان و هواهای نفسانی و تمایلات حیوانی را میشناسد و مختصات هدایت و ارزشهای الهی را میداند. او امتها را آگاهی و اراده میدهد تا حیات و سعادت خود را در هدایت و اطاعت دستورات خدا بیایند و استعدادها و غرائز را در مسیر رشد و رسیدن به هدف عالی، تقرب به خدا و خدایگونه شدن قرار دهند. آن مرد الهی سیمای نورانی انسانیت را ظاهر و چهره حقیقی قرآن را روشن خواهد نمود در نتیجه نظریات ناصالح و انحرافی برخاسته از کششهای حیوانی و مغزهای آلوده به سرعت توان رویارویی خود را در برابر قرآن و کلام خدا از دست میدهد و فروغ فطرتهای پاک پدیدار و همه حقطلب و عدالتخواه شده مطیع رهبر عدالتگستر میشوند هم او که ولیالله و کلامالله ناطق و پیامهایی خدایی دارد دلها را متوجه و مرتبط با قرآن میکند تا همگان همگام با هستی مسیر عدل و عبودیت و اطاعت خدا را طی کنند چرا که «کل له قانتون10» همه بالا و پستی از آن او و همه مطیع و سر به فرمان اویند، الم تر ان الله یسبح له ما فی السموات و الارض11، آیا ندیدی هرچه و هرکس در آسمانها و زمین است تسبیحگوی خداست.
در پایان، میتوان پند و پیام تربیتی و اخلاقی بلندی را نیز نتیجه گرفت که در واقع منشور سعادت مسلمان در دوران غیبت محسوب میشود و آن پیروی از هدایت وحی و عترت و عقل و ترک تبعیت از تمایلات حیوانی و هواهای نفسانی است چرا که هرزگی و هواپرستی عامل بدبختی، اختلاف و انحطاط فرد و جامعه بوده و امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف با آنها مبارزه میکند تا جهان را به فلاح و صلاح رساند.
در نهجالبلاغه حضرت علی علیهالسلام بارها پیروی هوای نفس را نکوهش کرده و از عوامل اساسی سقوط انسانیت میداند. از جمله در بیانی میفرماید:
ایها الناس ان اخوف ما اخاف علیکم اثنان، اتباع الهوی و طول الامل فاما اتباع الهوی فیصد عن الحق و اما طول الامل فینسی الآخره12.
ای انسانها، بیش از هر چیز بر شما از دو چیز میترسم، هواپرستی و آرزوهای دراز، چرا که پیروی از خواهشهای دل و نفس، انسان را از حق، حقجویی، حقگویی و حقایق باز میدارد و آرزوهای طولانی، آخرت (مرگ، قبر، قیامت، روز حساب و زندگی جاوید) را از یاد و خاطر میبرد و در نتیجه زمینه ارتکاب هر فساد و گناهی در آدمی بوجود میآید.
حتی تقوم الحرب بکم عن ساق بادیا نواجذها مملوه اخلافها خلوا رضاعها عاقبتها.13
واژهها: نواجذ، جمع ناجذ یعنی دندان بلوغ، انتهای دندانها، اخلاف (جمع خلف)، پستان، رفت و آمد و000 علقم، حنظل و هرچیز تلخ، حلو، شیرین، رضاع، شیردان و شیرخوردن.
در آینده جنگ با تمام شدت افروخته گردد و چنگ و دندانهایش را تا آخر نشان خواهد داد و به اوج میرسد آنهم با پستانهای پر شیر که ابتدا دوشیدن و نوشیدن آن شیرین مینماید لیکن پایانی تلخ و زهرآگین دارد.
شرح و تفسیر: در این بخش حضرت به فتنهها و جنگ سختی که در آستانه ظهور آن مصلح بشریت رخ میدهد، اشاره میکند و با کنایه و استعارههای زیبا، شدت آن نبرد و تداوم و گستردگیاش را میرساند و حالت آن جنگ را تشبیه میکند به حال آنکه میایستد با قدرت و ثبات، و نیز به شیر خشمگین که دندانهایش ظاهر میشود و شتری که با شیردار شدن و آماده کردنش برای فرزندش به کمال میرسد در واقع هر سه تشبیه بیانگر عظمت و قوت آن جنگ با شرائط و سلاحهای مختلف میباشد. و میفرماید: شروع این جنگ شیرین مینماید شاید به خاطر غلبه و غنائم خوشحالند ولی در پایان جز ذلت و هلاکت و سرانجام جهنم نمییابند.
آنچه از روایات استفاده میشود وقوع جنگها و کشتار انسانها بوسیله نبردها و بیماریهای ناشی از آن همانند طاعون با سلاحهای میکروبی، قحطی و000است.
در حدیثی پیامبر صلیالله علیهوآله میفرماید: پس از من فتنههای پدید میآید که راه نجاتی از آنها نخواهد بود. در آنها جنگ، فرار و آوارگی است و بدنبال آن فتنههایی شدیدتر یکی پس از دیگری شعلهور بگونهای که هیچ خانهای از عربها نمیماند که آتش جنگ وارد آن نگشته و هیچ مسلمانی نمیماند که آن فتنه به او نرسیده باشد آنگاه مردی از خاندان من ظهور میکند.14
و در بیانی دیگر میفرماید: زمین از ستم و ظلم پر میگردد تا جایی که در هر خانهای ترس و جنگ وارد شود.15 همچنین از امام رضا علیهالسلام نقل شده است: قبل از ظهور امام زمان علیهالسلام کشتارهای پیاپی رخ خواهد داد16 و امیر مومنان علیهالسلام میفرماید: پیش از ظهور حضرت قائم عجلالله تعالی فرجهالشریف جهان گرفتار دوگونه مرگ میگردد، مرگ سرخ با شمشیر و سلاح و مرگ سفید با طاعون و17 000
و بسیاری از دانشمندان غرب نیز با استناد به کتاب مقدس و انجیل و000 جنگ عظیمی را برای آینده عالم پیشبینی نمودهاند.18
الاوفی غد و سیاتی غد بما لاتعرفون، یاخذ الوالی من غیرها عمالا علی مساوی اعمالها و تخرج الارض افالیذ کبدها و تلقی الیه سلما مقالیدها فیرکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه.19
واژهها: غد، فردا، افالیذ(جمع افلاذ، افلاذ جمع فلذ، پارهها، قطعات)، مقالید(جمع مقلاء، کلیدها، خزانه)، عمال(کارگزاران، جمع عامل)
ترجمه: آگاه باشید در فردا، فردایی که قطعاً واقع خواهد شد و هیچ شناختی از آن ندارید والی و زمامداری از غیر آنها خاندان ستمگر و حکومتهای امروزی کارگزاران حکومتها را بر اعمال بدشان مؤاخذه و کیفر میکند، برای آن بزرگوار، زمین گنجینههای خود را بیرون میریزد و کلیدهایش را به او تسلیم مینماید. پس عدالت را در روش حکومت حق به شما مینمایاند و قوانین متروک شده کتاب و سنت را زنده و اجرا میکند.
تفسیر و توضیح: در این قسمت به برخی از سیره و روش آن مصلح کل اشاره میفرماید و با جمله معترضه و سیأتی غد بما لاتعرفون، قطعی بودن وقوع فردا و عظمت و اهمیت حوادث و آنچه نمیدانید را میرساند که به قول شارح معتزلی20 این گونه جملات معترضه در قرآن نیز نمونهها دارد مانند فلا اقسم بمواقع النجوم و انه اقسم لو تعلمون عظیم، انه لقرآن کریم21 که و انه لقسم لو تعلمون عظیم، جمله معترضه بین قسم و جواب آن است بعلاوه لو تعلمون هم معترضه بین معترضه میباشد و 000
به هر حال آن امام آخر الزمان، طاغیان ستمگر را دستگیر و کیفر میکند و موانع ایجاد عدل و قسط برداشته شود و دیگران نیز عبرت گرفته، ره زشتی و ظلم نابود و برای تحقق عدالت در سراسر عالم همه عوامل آب و باد و ثروتها و ذخائر زمین تحت فرمان او در آیند و اهل زمین مطیع اوامر آن پیشوای مهربان میشوند و عدل را در تمام ابعاد زندگی مینمایاند، بفرموده امام صادق علیهالسلام: اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم کما یدخل الحر و القر22. آری به خدا سوگند عدالت حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف به خانهها و اتاقهای آنها به درون زندگی فردی و خانوادگی نفوذ کند، همچنان که گرما و سرما وارد میشود.
کانی به قد نعق بالشام و فحص برایاته فی ضواحی کوفان فعطف علیها عطف الضرورس و فرش الارض بالرؤس قد فغرت فاغرته و ثقلت فی الارض و طاته بعید الجوله عظیم الصوله.
و الله لیشردنکم فی اطراف الارض حتی لایبقی منکم الا قلیل کالکحل فی العین.
فلا تزالون کذلک حتی توب الی العرب عوازب احلامها، فالزموا السنن القائمه و الآثار البینه و العهد القریب الذی علیه باقی النبوه و اعملوا ان الشیطان انما ینسنی لم طرقه لتتبعوا عقبه23.
واژهها: نعق(فریاد زد)، فحص(به سرعت)، فغر(باز نمودن)، شرء(دور و تبعید کردن)، ضروس،(شتر بدخو)، عزب(دور و پنهان)، سنی(آسان و بازکردن)، ضواحی(جمع ضاحیه، نواحی آشکار و نزدیک)
ترجمه: گویی او را میبینم که از شام فریاد برآورد و با پرچمهای خود به سرعت اطراف شهر کوفه را پرمیکند، پس همانند شتر بدخو و گزنده(به دوشندگانش) و زمین را از سرها فرش نماید در حالی که دهانش گشاده و گامهایش سخت و سنگین بر زمین کوبد، حملهاش بیامان و پایدار و جولان او دور و دراز میباشد.
بخدا سوگند(آیندگان) شما را اطراف زمین پراکنده کند تا جایی که از شما جز اندکی نماند همانند باقیمانده سرمه اطراف چشم.
این وضع سخت، همچنان ادامه یابد تا آنکه عقلهای از دست رفته و پنهان شده عرب برگردد. (پس برای رهایی از فتنهها) باید بر سنتهای پایدار و نشانههای آشکار و عهد و پیمان نزدیک که بقا و استمرار و اتمام نبوت بر آن استوار است، ملتزم باشید و بدانید که شیطان راههایش را برای فریب شما هموار مینماید تا گامهای قدمش نهادها و پیروی او کنید.
تفسیر: در این فصل از خطبه امام علی علیهالسلام اشاره به جنگی عظیم و خاص دارد که از منطقه شام آغاز و عراق را فرامیگیرد و با جنایت و حملات نظامی، قدرت و سلطه خود را تثبیت میکند و حاکمیت ظالمانه او تداوم و توسعه مییابد تا جامعه عرب بیدار و خردهای جمعی را بکار انداخته با اتحاد قیام کنند و آن حکومت جابرانه را از بین ببرند.
برخی از علما بزرگ مانند علامه مجلسی آن را مربوط به قیام سفیانی در هنگامه ظهور حضرت مهدی موعود عجلالله تعالی فرجهالشریف میدانند و جمعی از شارحین نهجالبلاغه آن را ناظر بر حمله عبدالملک مروان دانسته که بعد از غلبه بر شام راهی کوفه شد و به آنجا و اطرافش یورش برد تا مصعب بنزیبر قاتل مختار بن ابی عبیده ثقفی را به قتل رساند و مردم با او بیعت نمودند و سپس حجاج بنیوسف را به مکه برای کشتن عبدالله بنزبیر فرستاد(در سال 73ه) او کعبه را منهدم و جمع زیادی را به قتل رساند تا این که عباسیان با ابومسلم خراسانی و ایرانیان روی کار آمدند و بنیامیه و بنیمروان منقرض گشت.24
به نظر میرسد قرائن موجود در این خطبه(قبل و بعد این بخش) و در دیگر روایات مؤید و مرجح سخن علامه مجلسی است، که ناظر به زمان ظهور امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف میباشد یعنی حضرت علی علیهالسلام بعد از بیان شیوه حکومت آن رهبر معصوم، میفرماید: این حکومت به آسانی فراهم نگردد بلکه در آستانه آن جنگ سختی با تهدیدها و تبلیغهای فریبکارانه و کشتار از منطقه شام که شامل فلسطین اشغالی یعنی مرکز این حمله و برنامههای جنگی بر ضد اسلام و ممالک اسلامی توسط سلطهگران غرب و صهیونیستها نیز میشود آغاز شده کوفه و اطرافش را میکوبد (عراق را تصرف میکند) و 000 که این میتواند ناظر به حمله اخیر آمریکا به عراق و جنگهایی در آینده خاصه با تئوری صهیونیستی تشکیل خاورمیانه بزرگ و نقش ادعایی از نیل تا فرات، پیشگوییهای غربیها به این که بزرگترین جنگ جهانی در این منطقه رخ میدهد و حتی قیام سفیانی بزرگترین مخالف نهضت عادلانه مهدوی باشد.
با عنایت به این که کلام امیرالمومنین علی علیهالسلام اطلاق دارد و تصریحی به شخص و عصر خاصی ندارد، مضافاً با روی کار آمدن بنیعباس و انقراض حکومت امویان، ظلم و فساد تمام نشد و رهبری معصوم و عالم و عادل قیام نکرد تا قرآن و عترت و سنت را احیا کند، به علاوه اوصاف مذکور در فصل 1و 2 خطبه تنها قابل تطبیق بر حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف میباشد و در تایید این نظر میتوان از جمله والعهد القریب000 استفاده کرد با توجه به روایت امام صادق علیهالسلام که میفرماید: نحن عهد الله فمن وفی بعهدنا فقد وفی بعهدالله25 000 مائیم عهدالله پس آن که به عهد ما وفادار باشد. براستی به عهد و پیمان خدا وفا کرده است. و همچنین بیان آن حضرت در تفسیر آیه: و اوفوا بعهد الله000 همان پذیرش ولایت علی علیهالسلام و ائمه معصومین علیهمالسلام بعد از او باشد26. و نیز از عهد در آیه «قال لا ینال عهدی الظالمین»27 که مقصود امامت میباشد.28
خلاصه تعهداتی به امام زمان، امام بحق و جانشین پیامبر صلیالله علیهوآله داریم که باید شناخت(معرفت، محبت ولایت، اطاعت و000) و به آنها ملتزم شد. بعلاوه در زیارت حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف آمده است السلام علیک یا میثاق الله29 000
در پایان، حضرت علی علیهالسلام برای مصونیت و رهایی از فتنهها در هر عصر و زمینهسازی قیام امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف توجه و التزام به کتاب الله(قرآن) کتاب قانون سعادتبخش انسان و سنت پیامبر صلیالله علیهوآله حقایق اسلام و همراه شدن با ولایت و خلیفه الله که بقیه و عامل بقا و استمرار نبوت است را توصیه میکند. و نیز هشدار میدهد شیطان در کمین است مبادا غفلت نموده سراغتان آید و اسیر نیرنگهای به ظاهر زیبای او، عوامل مخفی، تهاجم فرهنگی و تبلیغات فریبکارانه شیاطین شرق و غرب با الفاظ بظاهر زیبای آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و 000 شما را به فساد و گناه کشانند تا سلطه استعماری خود را ادامه دهند، شوید که گرفتار بدبختی دنیا و آخرت خواهید شد.
و مشابه این کلام را در مورد حوادث سخت آینده منطقه شام و کوفه آورده میفرماید:
فوالذی فلق الحبه و برأ النسمه ان الذی انبئکم به عن النبی الامی ما کذب المبلغ و لا جهل السامع، لکانی انظر الی ضلیل قد نعق بالشام و محض برایاته فی ضواحی کوفان فاذا فغرت فاغرته 00030
ترجمه: پس سوگند به آن کسی که دانه را شکافت و انسان و جانداران را آفرید، آنچه به شما خبر میدهم از پیغمبر امی(با علوم خدایی نه دانش مدرسهای) است مطمئناً نه گوینده دروغ گفته و نه شنونده ناآگاه بوده است.
گویا میبینم شخص سخت گمراهی که از شام فریاد زند و بتازد و پرچمهای خود را اطراف کوفه نصب کند و چون دهان گشاید و سرکشی کند و پا زدنش(جای پایش) بر زمین محکم گردد، فتنه و آشوبها با دندانهایشان فرزندان و مردان زمانش را بگزد و آتش جنگ شعلهور گردد، روزها با چهره گرفته و عبوس، شبها دلخراش با رنج و اندوه بگذرد.
پینوشتها:
1- نهج البلاغه، خطبه 138.
2- منهاج البراعه، ج 8 ، ص 348 و شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید، ج9، ص 40.
3- نهجالبلاغه، خطبه50 ، انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع، همواره سرآغاز فتنهها پیروی از هواهای آلوده نفسانی و قوانین انحرافی و اختراعی است.
4- بحارالانوار، ج52، ص 362.
5- بحارالانوار، ج52 ، ص 192.
6- زیارتنامه حضرت صاحب الزمان(عجلالله تعالی فرجهالشریف)، بحارالانوار102/101 و مصباح الزائد، ص441.
7- سوره فتح، آیه 28.
8- تفسیر نورالثقلین، ج5 ، ص 79، تفسیر کنزالدقایق، ج12 ، ص 310.
9- مجمعالبیان، ج5 ، ص25.
10- سوره روم، آیه 26.
11- سوره نور، آیه 41.
12- نهجالبلاغه، خطبه 42.
13- نهجالبلاغه، خطبه 138.
14- عقد الدرر فی اخبار المنتظر، ص 50-74.
15- کنزالعمال، ج16، ص 584.
16- غیبت نعمانی، ص 217.
17- همان، ص277، بحارالانوار، ج52، ص 211 و یوم الخلاص، ص393.
18- ر. ک. به آرماگدون تدارک جنگ بزرگ.
19- نهجالبلاغه، خطبه 138.
20- شرح النهجالبلاغه ابن ابیالحدید، ج9، ص 42.
21- سوره واقعه، آیات 75-77.
22- بحارالانوار، ج 52 ، ص362.
23- نهجالبلاغه، خطبه 138.
24- منهاج البراعه، ج8 ، ص 358، شرح نهجالبلاغه(ابن ابی الحدید)، ج9، ص 40.
25- اصول کافی، ج1، ص221، فصلنامه انتظار، ج11، ص 12.
26- سوره نحل، آیه 91.
27- سوره بقره، آیه 124.
28- تفسیر نورالثقلین، ج1، ص122، قاموس قرآن، تفسیرالمیزان، ج2، ص 276.
29- بحارالانوار، ج102، ص93، مفاتیح الجنان.
30- نهجالبلاغه، خطبه 100
مرحوم حجت الاسلام حسین ایرانی