سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

حکمتهای امام - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی
  حکمت : 431 
  وَ قَالَ ع : 
الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ: قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ (لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى م ا ف اتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِم ا آت اکُمْ) وَ مَنْ لَمْ یَأْسَ عَلَى الْمَاضِی وَ لَمْ یَفْرَحْ بِالْآتِی فَقَدْ اءَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَیْهِ.

  و فرمود (ع ): 
همه زهد، میان دو کلمه از قرآن قرار گرفته است . خداى تعالى مى فرماید (تا بر آنچه از دستتان مى رود اندوهگین نباشید و بدانچه به دستتان مى آید شادمانى نکنید)(25). کسى که بر گذشته تاءسف نخورد و بر آینده شادمان نباشد زهد را از دو سوى آن گرفته است .

  حکمت : 432 
  وَ قَالَ ع : 
الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ.

  و فرمود (ع ): 
حکومتها میدان مسابقت مردان هستند.

  حکمت : 433 
  وَ قَالَ ع : 
مَا اءَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْیَوْمِ.

  و فرمود (ع ): 
چه تصمیمهاى مهم روز را که خواب ناچیز کند.

  حکمت : 434 
  وَ قَالَ ع : 
لَیْسَ بَلَدٌ بِاءَحَقَّ بِکَ مِنْ بَلَدٍ، خَیْرُ الْبِلاَدِ مَا حَمَلَکَ.

  و فرمود (ع ): 
براى تو هیچ شهرى بهتر از شهر دیگر نیست . بهترین شهرها شهرى است که تو را بپذیرد و در آن آسوده باشى .

  حکمت : 435 
  وَ قَالَ ع : وَ قَدْ جَاءَهُ نَعْیُ الْاءَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ: 
مَالِکٌ وَ مَا مَالِکٌ؟ وَ اللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلاً لَکَانَ فِنْدا، وَ لَوْ کَانَ حَجَرا لَکَانَ صَلْدا؛ لاَ یَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ وَ لاَ یُوفِی عَلَیْهِ الطَّائِرُ.
قال الرضى :
وَ الْفِنْدُ المُنْفَرِدْ مِنَ الْجِبالِ.

  هنگامى که خبر مرگ مالک اشتر، رحمه الله ، به او رسید، فرمود: 
مالک ، مالک چه بود به خدا سوگند، اگر کوه مى بود، کوهى بى همتا و سرافراز بود و اگر صخره اى بود، صخره اى سخت بود که سم هیچ ستورى آن را نمى سود و هیچ پرنده اى به اوجش نتوانست پرید.
رضى گوید :
(فند) کوه هاى منفرد و جدا از دیگر کوهها را گویند.

  حکمت : 436 
  وَ قَالَ ع : 
قَلِیلٌ مَدُومٌ عَلَیْهِ، خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.

  و فرمود (ع ): 
اندکى که پیوسته باشد به از بسیارى که از آن ملول گردند.

  حکمت : 437 
  وَ قَالَ ع : 
إِذَا کَانَ فِی رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ فَانْتَظِرُوا اءَخَوَاتِهَا.

  و فرمود (ع ): 
اگر در کسى صفتى شگفت دیدید، منتظر صفات همانند آن باشید.

  حکمت : 438 
  وَ قَالَ ع : لِغَالِبِ بْنِ صَعْصَعَةَ اءَبِی الْفَرَزْدَقِ فِی کَلاَمٍ دَارَ بَیْنَهُمَا: 
مَا فَعَلَتْ إِبِلُکَ الْکَثِیرَةُ؟
قَالَ :
دَغْدَغَتْهَا الْحُقُوقُ یَا اءَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ. فَقَالَ ع :
ذَلِکَ اءَحْمَدُ سُبُلِهَا.

  میان امام على (ع ) و غالب بن صعصعه (26) پدر فرزدق ، گفتگویى بود، امام (ع ) از اوپرسید:  
آن همه شتر که داشتى چه شد؟
گفت :
اداى حقوق مردم ، آنها را پراکنده ساخت . امام (ع ) فرمود: بهترین راههاى پراکنده شدنشان همین بود.

  حکمت : 439 
  وَ قَالَ ع : 
مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا.

  و فرمود (ع ): 
هر که علم فقه نداند و تجارت کند، در ورطه ربا افتد.

  حکمت : 440 
  وَ قَالَ ع : 
مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ ابْتَلاَهُ اللَّهُ بِکِبَارِهَا.

  و فرمود (ع ): 
هر که مصیبتهاى خرد را بزرگ شمارد، خدایش به مصیبتهاى بزرگ دچار خواهد کرد.

  حکمت : 441 
  وَ قَالَ ع : 
مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ، هَانَتْ عَلَیْهِ شَهَوَاتُهُ.

  و فرمود (ع ): 
هر که به کرامت نفس خود آگاه شود، شهوات در دیده اش حقیر آیند.

  حکمت : 442 
  وَ قَالَ ع : 
مَا مَزَحَ رَجُلُ مَزْحَةً، إِلا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِمَجَّةً.

  و فرمود (ع ): 
هیچکس مزاح ننمود، مگر آنکه ، اندکى از عقل خود را از دست داد.

  حکمت : 443 
  وَ قَالَ ع : 
زُهْدُکَ فِی رَاغِبٍ فِیکَ نُقْصَانُ حَظِّ، وَ رَغْبَتُکَ فِی زَاهِدٍ فِیکَ ذُلُّ نَفْسٍ.

  و فرمود (ع ): 
دورى گزیدن تو از کسى که خواستار توست نقصان بهره توست از او و گرایش تو به کسى که از تو دورى مى گزیند، سبب خوارى و ذلت توست .

  حکمت : 444 
  وَ قَالَ ع : 
مَا زَالَ الزُّبَیْرُ رَجُلاً مِنَّا اءَهْلَ الْبَیْتِ حَتَّى نَشَاءَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ عَبْدُ اللَّهِ.

  و فرمود (ع ): 
زبیر همواره یکى از ما اهل بیت بود تا پسر نامیمون او عبد الله به جوانى رسید.

  حکمت : 445 
  وَ قَالَ ع : 
مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ؛ اءَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ، لاَ یَرْزُقُ نَفْسَهُ، وَ لاَ یَدْفَعُ حَتْفَهُ.

  و فرمود (ع ): 
فرزند آدم به چه چیز خود مى نازد آغازش نطفه بود و پایانش مردار شود. توان آن ندارد که خود را روزى دهد و نتواند که مرگش را از خود دفع کند.

  حکمت : 446 
  و قال ع : 
الْغِنَى وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ.

  و فرمود (ع ): 
توانگرى و تهى دستى پس از عرضه داشتن کردار است به خداى تعالى .

  حکمت : 447 
  وَ سُئِلَ مَنْ اءَشْعَرُ الشُّعَرَاءِ، فَقَالَ ع : 
إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یَجْرُوا فِی حَلْبَةٍ تُعْرَفُ الْغَایَةُ عِنْدَ قَصَبَتِهَا، فَإِنْ کَانَ وَ لاَ بُدَّ فَالْمَلِکُ الضِّلِّیلُ.
یُرِیدُ اءمْرَاء الْقَیْس .

  از او پرسیدند که بزرگترین شاعر عرب کیست ، فرمود: 
شاعران در یک مسابقه اسب دوانى ، اسب نتاخته اند تا معلوم شود که چه کسى نى پایان را مى رباید. و اگر بناچار باید کسى را نام برد، ملک الضلّیل . (پادشاه گمراه و مراد او امرؤ القیس است .(27))

  حکمت : 448 
  وَ قَالَ ع : 
اءَلاَ حُرُّ یَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِاءَهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَیْسَ لِاءَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلا الْجَنَّةَ، فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلا بِهَا.

  و فرمود (ع ): 
آیا آزاده اى نیست که این ته مانده غذاى در دهن مانده را براى آنان ، که در خور آن هستند، بیفکند. هر آینه نفسهاى شما را بهایى جز بهشت نیست ، پس خود را جز به آن بها مفروشید.

  حکمت : 449 
  وَ قَالَ ع : 
مَنْهُومَانِ لاَ یَشْبَعَانِ؛ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْیَا.

  و فرمود (ع ): 
دو گرسنه اند که هیچگاه سیر نشوند طالب علم و طالب دنیا.

  حکمت : 450 
  وَ قَالَ ع : 
علامَةُ الْإِیمَانِ اءَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَیْثُ یَضُرُّکَ، عَلَى الْکَذِبِ حَیْثُ یَنْفَعُکَ، وَ اءَلا یَکُونَ فِی حَدِیثِکَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِکَ وَ اءَنْ تَتَّقِیَ اللَّهَ فِی حَدِیثِ غَیْرِکَ.

  و فرمود (ع ): 
نشان ایمان این است که راست را برگزینى ، هر چند به زیان تو بود، بر دروغى که سود تو در آن است . و گفتارت از علمت افزون نیاید و از خداى بترس هنگامى که سخن از دیگرى مى گویى .



تاریخ : دوشنبه 89/6/29 | 11:30 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.