سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

عظمت غدیر - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی
دسته بندی شده در : گزارش لحظه به لحظه از واقعه غدیر  | نوشته شده توسط : امیرحسین  | لینک ثابت
تاریخ انتشار: جمعه پنجم مهر 1392

عظمت غدیر

 

خطابه‏ی غدیر بعنوان آینه‏ی تمام‏نمای ولایت امیرالمؤمنین علیه‏السلام بین تمام خطابه‏های اسلام ویژگیهایی دارد که آن را بصورت منحصر بفرد درآورده است. این اهمیت باز می‏گردد به متن خطبه و فضای خاصی که این سخنرانی در آن انجام شده است.

مهمترین مقاصد حضرت در خطبه‏ی غدیر را می‏توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. نتیجه‏گیری از زحمات 23 ساله‏ی رسالت با تعیین ادامه دهندگان این راه.

2. حفظ دائمی اسلام با جانشینانی که از عهده‏ی این مهم برآیند.

3. اقدام رسمی برای تعیین خلیفه که از نظر قوانین ملل سندیت دارد.

4. ترسیم خط مشی آینده‏ی مسلمین تا آخر دنیا.

5. اتمام حجت بر مخالفان اسلام اعم از مقصرین و معاندین.

این اهداف بلند در سایه‏ی شرایطی انجام شد که شایسته‏ی ابدیت غدیر بود، و آن را بعنوان یک واقعه‏ی استثنایی در آورد. امام باقر علیه‏السلام می‏فرماید:

لَمْ‏یُنادِ بِشَیْ‏ءٍ مِثْلَ ما نُودِیَ بِالْوِلایَةِ یَوْمَ الْغَدیرِ. [1]  هیچ حکمی مثل ولایت در غدیر اعلام نشده است!

عظمت خاص غدیر را در جهات زیر می‏توان ترسیم کرد:

1. شرایطی که برای ابلاغ این اصل اعتقادی اسلام بر پا شد که آن اجتماع بزرگ و شیوه‏ی خاص بیان و منبر، فقط در این ماجرا بوده است. بخصوص مسئله‏ی وداع پیامبر صلی اللَّه علیه و آله با مردم حاکی از این بود که با اعلام ولایت اسلام از نظر دشمنان خارجی نفوذ ناپذیر شده است.

2. مسئله‏ی امامت فقط بصورت یک خبر و پیام و خطابه اجرا نشد، بلکه بعنوان حکم و فرمان اجرا گردید، و با گرفتن بیعت از عموم مسلمانان و تعهد گرفتن از آنان اعلام شد.

3. شرایط جغرافیایی غدیر که قبل از تقاطع جاده‏ها در جحفه و پیش از تفرق قبایل بوده است. همچنین توقف سه روزه در بیابانی داغ و شرایط زمانی حجة الوداع پس از ایام حج که عظیم‏ترین اجتماع مسلمانان تا آن روز بود.

4. مقام مخاطِب خطبه، و نیز حالت خاص مخاطَبین یعنی

حاجیان، آن هم پس از اتمام حج و هنگام بازگشت، و نیز اعلام نزدیکی رحلت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله، چه آنکه حضرت 70 روز پس از این سخنرانی از دنیا رحلت نمودند.

5. خطاب خداوند که: «ای پیامبر، ابلاغ کن آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده که اگر ابلاغ نکنی رسالت خود را نرسانده‏ای»، که در هیچیک از فرامین الهی چنین مطلبی گفته نشد.

6. بیم پیامبر صلی اللَّه علیه و آله از کارشکنی‏های منافقین، و دستور قاطع الهی بر لزوم ابلاغ حکم ولایت و امامت برای آینده‏ی مسلمین، از خصوصیات ابلاغ این حکم الهی بود.

7. ضمانت الهی بر حفظ پیامبر صلی اللَّه علیه و آله از شرّ دشمنان در خصوص این ابلاغ و رسالت که در هیچیک از احکام الهی چنین ترسی نبود و چنین ضمانتی انجام نشد.

8. مفاهیم بلند و حساسی که در تبیین مقام ولایت در متن خطبه فرمودند و معنای دقیق آن را به روشن‏ترین وجهی بیان نمودند.

9. مراسم خاصی که قبل و بعد از خطبه واقع شد که بیعت و عمامه‏ی «سحاب» و تهنیت از نمونه‏های آن است و دلالت بر اهمیت ویژه‏ی این ماجرا می‏نماید.

10. خطاب خداوند که: «امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم»، که تا آن روز مشابه آن را هم نفرموده بود.

11. توجه خاصّ ائمه‏علیهم‏السلام به سخنان پیامبر صلی اللَّه علیه و آله در غدیر،و بخصوص کلام امیرالمؤمنین و حضرت زهراعلیهماالسلام که فرمودند:

«روز غدیر خم برای کسی عذری باقی نگذاشت». [2]  همچنین اهتمام علما به تفصیل مباحث مربوط به غدیر به تبعیت از ائمه علیهم‏السلام بعنوان ریشه‏ی اصیل ولایت و امامت، بیانگر ارزش اعتقادی آن در طول تاریخ است.

12. سند و شیوه‏ی نقل این حدیث از نظر حدیثی، تاریخی، کلامی و ادبی، و همچنین فراگیری و راهیابی آن به قلوب مردم، در میان روایات ولایت بی‏مانند است. محققان تواتر این حدیث را به اثبات رسانده، و همه‏ی مسلمانان با هر فرقه و مسلکی که دارند به درستی این حدیث اعتراف کرده‏اند.

همه‏ی اینها حاکی از اهمیت ویژه‏ی غدیر در فرهنگ اسلام است، و به ما هشدار می‏دهد که این اصل اعتقادی شیعه را با تمام هستی خویش پاس بداریم.

پی نوشته ها :

[1] اصول کافی: ج 2 ص 21.

[2] بحارالانوار: ج 28 ص 186، ج 43 ص 161. دلائل الامامة: ص 38. خصال: ص 173. اثبات الهداة: ج 2 ص 115


برچسب‌ها: عظمت غدیر, غدیر



تاریخ : یادداشت ثابت - دوشنبه 93/10/2 | 3:45 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.