سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

اثبات حقانیت تشیع با کتب اهل سنت + اسناد اینترنتی)(پاسخ به9 شبهه - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی

اثبات حقانیت تشیع با کتب اهل سنت + اسناد اینترنتی)(پاسخ به9 شبهه)

 

شبهه ی پنجم:
به شهادت قرآن ، مردگان نمی شوند فلذا توسل به آنها و مدد خواهی از آنها کاری عبث و بیهوده است و اگر کسی ادعا کند که مردگان می شنوند به قرآن کافر شده است.
وهابیان با استدلال به آیات زیر ، ادعا می کنند که مردگان نمی شنوند:
فَإِنَّکَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ روم/52
تو نمى‏توانى مردگان را شنوا سازى و آواز خود را به گوش کرانى که از تو روى مى‏گردانند برسانى.
وَما یَسْتَوِى الْأَحْیَآءُ وَلاَ الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللّه‏َ یُسْمِعُ مَن یَشَآءُ وَما أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَن فِی الْقُبُورِ فاطر/22
و زندگان و مردگان برابر نیستند.خداوند صدا را به (گوش) هر کس بخواهد می رساند ، و تو نیستی که صدای خود را به کسانی که در قبرند می رسانی.
در پاسخ باید بگویم که:
اولا: اهل بیت علیهم السلام و اکثر امامزاده ها شهید هستند و مشمول این آیات نیستند:
وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ? بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَ?کِنْ لَا تَشْعُرُونَ بقره/154
و به کسانی که در راه خدا کشته میشوند ، مرده نگویید بلکه زنده هستند ولی شما نمی فهمید.
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ? بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. آل عمران/169
شهدا نه تنها زنده اند، بلکه قرآن می فرماید: فرحین بما آتاهم اللّه من فضله. آل عمران/170
آنها به خاطر نعمت هایی که خداوند به آنها داده است ، خوشحالند.
قال الإمام السبکی حیاة الأنبیاء والشهداء کحیاتهم فی الدنیا
السیرة الحلبیة - ج 2 ص 432
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/3747_السیرة-الحلبیة-الحلبی-ج-2/الصفحة_430#top
ثانیا: در قرآن ، آیاتی دال بر توانایی شنیدن مردگان وجود دارد:
فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دَارِهِمْ جَاثِمِینَ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ یَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَةَ رَبِّی وَنَصَحْتُ لَکُمْ وَلَکِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ. أعراف/78 و 79
آنگاه زمین‏لرزه آنان را فرو گرفت و در خانه هایشان از پا درآمدند پس [صالح] از ایشان روى برتافت و گفت اى قوم من به راستى من پیام پروردگارم را به شما رساندم و خیر شما را خواستم ولى شما خیرخواهان و نصیحتگران را دوست نمى‏دارید.
وَسْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً یُعْبَدُونَ. زخرف/45
از پیامبران ما که پیش از تو فرستاده‏ایم بپرس: آیا جز خداى رحمان ، خدایان دیگرى را براى پرستش آنها قرار داده بودیم؟
وَلَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ فَلا تَکُنْ فی‏ مِرْیَةٍ مِنْ لِقائِهِ وَجَعَلْناهُ هُدىً لِبَنی‏ إِسْرائیلَ سجده/23
هرآینه به موسى کتاب دادیم پس از دیدار کردن با او در تردید مباش . و آن کتاب را هدایت‌گر بنى اسرائیل قرار دادیم.
ادله ی قرآنی دیگری هم وجود دارد که آنها را در جواب شبهات بعدی بیان خواهیم کرد.
ثالثا: نبی مکرم (ص) درباره ی کشتگان بدر فرمودند:
ما أنتم أسمع لما أقول منهم!
شماها شنواتر از آنها به آنچه می‌گویم نیستید.
محمد امین شنقیطی در تفسیرش درباره ی روایت فوق ، مینویسد:
هو نص صحیح صریح فی سماع الموتى
این نص صحیح و صریحی است در شنیدن مردگان
أضواء البیان - ج 6 ص 129
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=64&...
رابعا: مسلمین در هنگام خاکسپاری مرده ، به او چیزهایی تلقین میکنند!
قال رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم لَقِّنُوا مَوْتَاکُمْ لَا إِلَهَ إلا الله...
حضرت رسول (ص) فرمودند باید به مردگانتان لا اله الا الله را تلقین کنید.
صحیح مسلم - کتاب الجنائز - باب تلقین الموتی لااله الا الله - ح 916
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=2581&idto...
وقتی مرده را در قبر می گذارند نکیر و منکر به سراغ او آمده و درباره ی اعتقاداتش سؤال میکنند که زندگان جواب آنها را به مرده تلقین می کنند و او می شنود و پاسخ می دهد. ابن قیّم جوزیه شاگر ارشد ابن تیمیه هم در کتاب الروحش اقرار می کند که تلقین کردن کار عبثی نیست و مردگان می شنوند.
همچنین بسیاری از علمای اهل سنت و وهابیت از بخاری گرفته تا ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب ، قائل به سماع اموات بودند:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?frame=1&bank=maghalat&id=180#_Toc3...
فلذا می توان گفت که مسلمین درباره ی سماع اموات ، اجماع دارند.
خامسا: در قرآن و سنت ، هیچ آیه و روایتی دال بر نشنیدن مردگان وجود ندارد:
محمد امین شنقیطی در تفسیرش مینویسد:
فی سماع الموتى لم یثبت فی الکتاب ولا فی السنة شیء یخالفها...
چیزی مخالف و مغایر با شنیدن مردگان در کتاب و سنت وجود ندارد!
أضواء البیان - ج 6 ص 129
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=64&...
وی در ادامه با ادله ی محکم ، شنیدن مردگان را اثبات میکند.
پاسخ به شبهات آیات 52 روم و 22 فاطر در:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?frame=1&bank=maghalat&id=180#_Toc3...
شبهه ی ششم:
شیعیان می گویند اهل بیت علیهم السلام صداها را در سطح وسیعی به اذن الله می شنوند ، در حالی که خداوند چنین اذنی به کسی نداده است و شیعیان به خداوند دروغ می بندند.
خداوند در آیه ی 41 سوره نسا (فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى? هَ?ؤُلَاءِ شَهِیدًا) می فرمایند که در روز قیامت خداوند از هر امتی فردی را به عنوان شاهد می آورد که این شاهد برای امت اسلام ، پیامبر اکرم معرفی شده است و حداقلِ شهادت ، گواهی بر ایمان و کفر افراد است و لازمه شهادت ، احاطه علمی بر انسانها و اعمال و گفتار آنان است. در آیه ی 69 سوره ی زمر هم داریم که پیامبر (ص) در قیامت در دادگاه عدل الهی حاضر می شود به عنوان یک میزان و یک شاهد:
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْکِتَابُ وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَالشُّهَدَاء وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ
قال رسول الله (ص) حیاتی خیر لکم تحدثون وتحدث لکم ووفاتی خیر لکم تعرض علی أعمالکم فما رأیت من خیر حمدت الله علیه وما رأیت من شر استغفرت الله لکم. رواه البزار ورجاله رجال الصحیح
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند : زنده بودن من برای شما سود دارد با من حرف می‌زنید من هم با شما حرف می‌زنم و وفاتم نیز برای شما سود دارد کردار شما بر من عرضه می‌شود پس هر وقت کار خیری از شما ببینم خدا را شکر می‌کنم و هر وقت کار شر از شما دیدم برای شما استغفار می‌کنم. بزار این را روایت کرده و راویان روایت همه راویان صحیح بخاری هستند.
مجمع الزوائد ومنبع الفوائد - ج 9 ص 24
http://14mah.parsiblog.com/Posts/1013
و سیوطی هم می گوید: وأخرج البزار بسند صحیح من حدیث ابن مسعود مثله . الخصائص الکبری
طبق آیات سبا/23 ، طه/109 ، مریم/87 و... در قیامت شفیعانی وجود دارد که طبق مطالب فوق و روایات صحیحین ، یکی از شفیعان ، نبی مکرم (ص) می باشند:
نیل الأوطار شوکانی - ج 1 ص 366-367 ش 408 و 409
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=47&...
فخر رازی عالم و مفسر بزرگ اهل سنت می گوید:
أجمعت الأمة على أن لمحمد صلى الله علیه وسلم شفاعة فی الآخرة وحمل على ذلک قوله تعالى (عسى أن یبعثک ربک مقاما محمودا) وقوله تعالى (ولسوف یعطیک ربک فترضى).
تفسیر الرازی - در تفسیر آیه ی 48 بقره
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=422&idto=...
ابن تیمیه شیخ الاسلام وهابیان هم شفاعت من دون الله را تأیید کرده و می گوید:
وهذه الشفاعة له ولسائر النبیین والصدیقین وغیرهم...
شرح العقیدة الواسطیة - ج 2 ص 177
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=113&ID=11&...
محمد بن عبدالوهاب نیز شفاعت من دون الله را قبول داشته و گفته است:
ونثبت الشفاعة لنبینا محمد صلى الله علیه وسلم یوم القیامة حسبما ورد، وکذا نثبتها لسائر الأنبیاء والملائکة والأولیاء والأطفال حسبما ورد أیضاً
دعوة الإمام محمد بن عبد الوهاب سلفیة لا وهابیة - ص 273
http://iucontent.iu.edu.sa/Shamela/Categoris/العقیدة/دعوة%20الإمام%20محمد%20بن%20عبد%20الوهاب%20سلفیة%20لا%20وهابیة/273.html
و شفیعان هم که به اعمال فردی که می خواهند شفاعتش کنند ، آگاهی دارند:
وَلَا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ. زخرف/86
کسانی را که غیر از او می‌خوانند قادر بر شفاعت نیستند؛ مگر آنها که شهادت به حق داده‌اند و آگاهند.
البته آیه ی فوق به گونه ی دیگری هم ترجمه شده است که مراد ما نیست! بهر حال طبق آیات قرآن ، آنهایی که مورد شفاعت قرار می گیرند باید شرایطش را داشته باشند فلذا شفیعان باید به اعمال مردم آگاهی داشته باشند تا بتوانند به حق شفاعت بکنند.
طبق روایات شیعی ، اهل بیت علیهم السلام هم شفیع هستند و نیز مشمول آیه ی 105 سوره ی توبه هستند که می فرماید:
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ. توبه/105
بگو: عمل کنید ، که خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند دید و شما به نزد داناى نهان و آشکارا بازگردانده مى‏شوید و او از اعمالتان آگاهتان خواهد کرد.
تشریح آیه ی فوق در:
http://h-varjani.blogfa.com/post-116.aspx
پس اهل بیت علیهم السلام ناظر و شاهد بر اعمال هستند.
مدارک دیگر بر سماع اهل بیت علیهم السلام و توانایی حاجت دادن آنها را در پاسخ شبهات بعدی >
قابل توجه است که شیطان در آیات 16 و 17 سوره ی اعراف می گوید:
قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ (16) ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ? وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ (17)
گفت: اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!
سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان می‌روم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!
مسلّم است که کسی در پیشگاه الله متعال نمی تواند دروغ بگوید فلذا شیطان چنین توانایی دارد و توانایی سماع اصوات زمینیان ، اصلا قابل مقایسه با این توانایی نیست.
شبهه ی هفتم:
توسل کردن به مرده ، بدعت است چون نه در قرآن آمده و نه در سیره ی پیامبر (ص) ، اصحاب ، تابعین ، اهل بیت و ائمه ی چهار گانه مشاهده شده است.
دستور خداوند متعال به توسل ، در قرآن کریم!
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَة . مائده / 35
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید ! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید.
أُولَ?ئِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَى? رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ اسراء/57
کسانی را که آنان می‌خوانند، خودشان وسیله‌ای (برای تقرب) به پروردگارشان می‌جویند، وسیله‌ای هر چه نزدیکتر؛ و به رحمت او امیدوارند؛ و از عذاب او می‌ترسند؛ چرا که عذاب پروردگارت، همواره در خور پرهیز و وحشت است!
تفسیر علمای اهل سنت:
ابن قیّم جوزیه _ شاگرد ارشد ابن تیمیه _ ضمن بیان ویژگی های پیامبران میگوید:
فهم أقرب الخلق إلیه وسیلة
پس آنها نزدیکترین وسیله برای قرب به الله هستند!
طریق الهجرتین و باب السعادتین - ص 763
http://salafi-vahabi.blogfa.com/post/320
آلوسی می نویسد: فکل من عبد من دون الله تعالى من عیسى وعزیر والملائکة علیهم السلام وسیلتهم إلى الله تعالى نبینا صلّى الله علیه وسلّم بل هو علیه الصلاة والسلام وسیلة سائر الموجودات والواسطة بینهم وبین الله تعالى فی إفاضته سبحانه الوجود...
پس همه ی بندگان من دون الله تعالی از عیسی و عزیر و ملائکه علیهم السلام وسیله شان به سوی الله تعالی نبی ما صلی الله علیه (وآله) وسلم میباشد بلکه حضرت رسول (ص) وسیله ی سایر موجودات و واسطه ی بین آنها و بین الله تعالی در افاضه ی خداوند سبحان است...
تفسیر الآلوسی - ج 15 ص 126
http://shiaonlinelibrary.com/الکتب/2716_تفسیر-الآلوسی-الآلوسی-ج-15/الصفحة_125#top
امام سجاد علیه السلام ، اهل بیت علیهم السلام را وسیله ی تقرب به الله می دانند:
رب صل على أطائب أهل بیته الذین اخترتهم لأمرک ، وجعلتهم خزنة علمک ، وحفظة دینک ، وخلفاءک فی أرضک ، وحججک على عبادک ، وطهرتهم من الرجس والدنس تطهیرا بإرادتک ، وجعلتهم الوسیلة إلیک
الصحیفة السجادیة - الامام زین العابدین (ع) - ص 322
http://www.shiaonlinelibrary.com/الکتب/1111_الصحیفة-السجادیة-ابطحی-الإمام-زین-العابدین-ع/الصفحة_320#top
توسل به پیامبر (ص)، در قرآن کریم!
وَلَوْ أنَّهُمْ إذْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّاباً رَحیماً نساء/64
اگر ایشان وقتی به خودشان ظلم کردند نزد تو آیند پس از خداوند طلب بخشایش کنند ورسول خدا هم برای ایشان طلب بخشایش کند به تحقیق خداوند را توبه پذیر وبخشنده خواهند یافت .
تفسیر علمای اهل سنت:
علمای اهل سنت دلالت این آیه را همیشگی دانسته اند و توصیه کرده اند که زائران وقتی رفتند نزد قبر پیامبر (ص) این آیه را بخوانند و به ایشان متوسل شوند!
محیی الدین نووی شافعی می نویسد: ثم یرجع إلى موقفه الأول قبالة وجه رسول الله صلى الله علیه وسلم ویتوسل به فی حق نفسه ویستشفع به إلى ربه سبحانه وتعالى ومن أحسن ما یقول ما حکاه الماوردی والقاضی أبو الطیب وسائر أصحابنا عن العتبی مستحسنین له قال کنت جالسا عند قبر رسول الله صلى الله علیه وسلم فجاء أعرابی فقال السلام علیک یا رسول الله سمعت الله یقول ( ولو أنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما ) وقد جئتک مستغفرا من ذنبی مستشفعا بک إلى ربی ثم أنشأ یقول : یا خیر من دفنت بالقاع أعظمه فطاب من طیبهن القاع والاکم - نفسی الفداء لقبر أنت ساکنه فیه العفاف وفیه الجود والکرم. ثم انصرف فحملتنی عینای فرأیت النبی صلى الله علیه وسلم فی النوم فقال یا عتبى الحق الاعرابی فبشره بان الله تعالى قد غفر له
سپس به جایگاه اولیه در مقابل صورت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم باز گشته وبه وی توسل کند در حق خودش و از وی طلب شفاعت در نزد خدا بنماید.
از بهترین کلمات آنچه است که ماوردی وقاضی ابو الطیب ودیگر اصحاب ما از عتبی نقل کرده وآن را نیکو شمرده اندکه گفت : نزد قبر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بودم که بیابانگردی آمد وگفت سلام بر تو ای رسول خدا . از خداوند شنیدم( کلام خدا در قرآن) که اگر ایشان وقتی به خودشان ظلم کردند نزد تو آیند پس از خداوند طلب بخشایش کنند ورسول خدا هم برای ایشان طلب بخشایش کند به تحقیق خداوند را توبه پذیر وبخشنده خواهند یافت . ومن به نزد تو آمدم واز گناه خود طلب بخشش کرده و تو را شفیع نزد پروردگارم قرار می دهم .سپس این شعر را خواند:
ای بهترین کسی که دربهترین جایگاه دفن شده است که ازبوی خوش آنجاهمه جابوی خوش گرفته است
جانم فدای قبری که تو ساکن آن هستی که در آن اسوه کامل در عفت وجود وکرم مدفون است
سپس بازگشت . پس چشمانم سنگین شده در خواب رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم را دیدم پس فرمودند که ای عتبی به سراغ اعرابی برو و به او بشارت بده که خداوند گناهان او را آمرزید.
المجموع شرح المهذب- کتاب الحج - زیارة قبر رسول (ص) - فرع یستحب للحاج... - ج 8 ص 256
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=14&...




تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 93/9/16 | 3:59 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.