سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

مباهله - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی
مباهله یکی از رویدادهایی است که طی بررسی دقیق آن می‌توان به حقانیت مذهب شیعه در میان دیگر مذاهب اسلام پی برد.

 SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز   :

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از ایکنا، کلمه مباهله در لغت به معنای این است که یکدیگر را نفرین و لعنت کنند. در مورد واقعه مباهله آمده است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) و مسیحیان نجران قرار بر این گذاشتند که یکدیگر را لعن و نفرین کنند تا حقانیت خود را ثابت کرده و خداوند آن طرف را که دروغ می‌گوید، عذاب دهد.در این روز پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) به همراه اهل بیت خویش که شامل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) بودند، در محل قرار حاضر شدند ولی مسیحیان که اطمینان پیامبر(صلی الله علیه واله) را مشاهده کردند، ترسیدند و پذیرفتند که به اسلام جزیه بپردازند.


رویداد مباهله یکی از اتفاقات و وقایعی است که از طریق آن می‌توان به حقانیت شیعه پی برد چراکه اولاً در اکثریت قریب به اتفاق منابع اهل سنت نظیر طبری و ابن‌حنبل و ... به این رویداد تاریخی اشاره شده است و ثانیاً نشان می‌دهد که نزدیک‌تر از اهل بیت(علیه السلام) و شخص امیرالمؤمنین(علیه السلام) به پیامبر(صلی الله علیه واله) شخص دیگری نیست که بتواند رهبری جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد.

اهمیت رویداد مباهله آن‌قدر بود که خداوند متعال نیز در قرآن کریم در آیه «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسکُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَت اللَّهِ عَلی الْکذِبِینَ، به آنان (مسیحیان نجران) بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‌کنیم شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می‌کنیم شما نیز از نفوس خود را، آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم» بدان اشاره کرده است.

این رویداد با توجه به اینکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) از همراهان خود در آن با عنوان اهل بیت خویش نام می‌برد، نشان داد که نبی اکرم(صلی الله علیه واله) همواره و در مقاطع حساس از تاریخ و سیره زندگی خود موضوع و منزلت اهل بیت(علیه السلام) را به مسلمانان گوشزد می‌کردند.حال با توجه به حساسیت پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله) نسبت موضوع اهل بیت خویش و اینکه ایشان همواره و در مقاطع حساس تاریخ اسلام از ایشان و به‌ویژه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به عنوان نزدیکترین افراد و حتی جانشین خود سخن گفته‌اند، آیا نمی‌توان به حقانیت علی(علیه السلام) و شیعیان و پیروان ایشان پی برد؟.

مطالعه تاریخ اسلام به ویژه تارخ صدر اسلام حتی به دور از تعصب و پیوستگی به مذهب و مکتبی خاص، نشان می‌دهد که اولاً خداوند متعال و پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) دین را بدون سرپرست و جانشین نمی‌پذیرند و ثانیاً هیچ‌کس پس از رسول اکرم(صلی الله علیه واله) به جز امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) لایق جانشینی ایشان و سرپرستی مسلمانان نیست.

انتهای پیام/ ز.ح

 

 

مطالب مرتبط



تاریخ : یادداشت ثابت - پنج شنبه 93/8/2 | 11:51 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.