سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

کوثر چیست؟ و ساقی کوثر کیست؟ - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی

کوثر چیست؟ و ساقی کوثر کیست؟

?

خداوند متعال در سوره کوثر می فرماید:«انا اعطیناک الکوثر» که در تفسیر کوثر معانى فراوانى گفته شده است از جمله:

1 - نهرى است در بهشت.

2 - کوثر عبارت است از حوض پیامبر (ص) که در روز قیامت افراد فراوانى اطراف آن گرد مى آیند. پیامبر فرمود: کوثر نهرى است که خداوند به من وعده فرمود و داراى خیر کثیر است. حوضى است که امت من در روز قیامت بر آن وارد مى شوند. ظرف هاى آن (که تشنگان را سیراب مى کند) به عدد ستارگان آسمان است.[1]

3 - کوثر همان خیر کثیر است.

4 - کوثر همان نبوت و کتاب (قرآن) است.

5 - کوثر عبارت است از اصحاب و شیعیان فراوان.

6 - کوثر فراوانى نسل و فرزندان است چنان که نسل پیامبر (ص) در ذریه او از فرزندان فاطمه (ع) بى شمار پدید آمده و تا روز قیامت ادامه دارد.

7 - کوثر همان شفاعت است چنان که از امام صادق (ع) روایت شده است.[2]

طبرسى رحمه لله‏ ذیل آیه یاد شده پس از نقل اقوال مزبور مى نویسد: در کوثر احتمال همه مصادیق یاد شده مى رود زیرا خداوند سبحان خیر کثیر در دنیا به پیامبر(ص) عطا فرمود و در آخرت نیز وعده داد. پس مى توان همه اقوال یاد شده را تفصیل این جمله «خیر کثیر فى الدارین» دانست.[3]

اما در مورد ساقی کوثر:

1- پیامبر اکرم (ص) فرمود: «یا عَلىّ أَنْتَ اخى وَ وَزیرى وَصاحِبُ لِوائى فِى الدُنیا وَالاخرة، وَأَنت صاحِب حوضى، مَن أَحبَّک أَحبنَّى وَمَن أَبْغَضک أَبْغَضنى[4] یا على تو برادر، وزیر و پرچمدار من در دنیا و آخرت هستى، تو صاحب حوض من هستى، آن کس که تو را دوست دارد مرا دوست داشته و هر کس با تو دشمنى ورزد با من دشمنى ورزیده است.»
2- عبدلله بن عمر گوید: پیامبر اکرم (ص) براى ما این چنین حدیث فرمود: وقتى در روز قیامت خداوند اولین و آخرین را گرد آورد ندا دهنده اى که دور و نزدیک صدایش را مى شنوند گوید: على بن ابى طالب (ع) کجاست، على مرتضى کجاست. در این حال على (ع) را مى آورند و حساب آسانى از او به عمل مى آورند و دو حله سبز به او مى پوشانند و از درخت طوبا عصایى به او مى دهند و به او گفته مى شود بر سر حوض بایست و هر که را خواهى سیراب و هر که را خواهى ممنوع کن.[5]


[1]- نورالثقلین، ج5ص 681، ح 5.
[2]- نورالثقلین، همان، ح 6.
[3]- مجمع البیان ج 10ص 837.
[4]- بحار ج8 ص18، ح 5.
[5]- بحار ج8 ص52، ح 23.
منبع: آیة الله جوادى آملى، تفسیر موضوعى قرآن ج 5 (معاد در قرآن).




تاریخ : دوشنبه 91/8/8 | 3:24 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.