دلایلی که برای ضرورت و لزوم وجود پیامبر بیان شده است ، همان دلایل برای ضرورت وجود جانشین و وصیّ پیغمبر یعنی امام نیز صادق است که پس از وفات پیامبر لازم است ، وصی و جانشینی ( یعنی امام ) برای پیامبر بوده باشد تا مردم در شؤون مختلف زندگی خود به آنها رجوع کنند و احکام و مسائل روزشان را از آنها یاد بگیرند ، همان گونه که به پیغمبر مراجعه می کردند ، پس در این صورت بر خداوند متعال واجب است که جانشین پیامبر را نصب نماید و در این صورت بر مردم نیز واجب است آن امام را بشناسند؛ زیرا که پیروی کردن بدون معرفت و شناخت امکان ندارد.در هر زمان برای برای اثبات وجود امام لازم است دلایلی داشته باشیم و ما می توانیم در این مورد می توان به دو نوع دلیل اشاره کرد :
1- دلیل عقلی
2- دلیل نقلی یا سمعی .
1- دلیل عقلی
2- دلیل نقلی یا سمعی .
الف : دلیل عقلی : در دلیل عقلی برای وجود امام می توانیم این گونه استدلال کنیم .برای این که شریعت و دین پیامبر اسلام تا روز قیامت استمرار داشته باشد .این امر اقتضا دارد . که حافظ یا حافظانی وجود داشته باشد که یکی از خصوصیاتش معصوم بودن آن باشد تا بتواند بوسیله عدم ارتکاب گناه از این شریعت ناب نگهداری نماید .
اگر خود امام گناهی را مرتکب شود و یا معصیتی را انجام دهد نمی تواند این دین را از تحریف و بدعت ها و خرافات نگه دارد . یعنی عقل این گونه حکم می کند که لازم است امامی وجود داشته باشد و آن هم با خصوصیت و رفتار منحصر به فرد .
با توجه به دلیل عقلی واجب است که جهان در هر عصر و زمانی نباید خالی از حجت باشد . آن حجت همان امام است .
ب: دلیل نقلی : دلیل نقلی همان روایات نبوی است که امامان دوازده گانه را با نامهای آنان به طور روشن معرفی کردهاند که دو نمونه از آن را از زبان برادران اهل تسنن بیان می کنیم .
1. از ابن عباس روایت شده که شخصی یهودی به نام نعثل نزد رسول خدا آمد و سؤالهای بسیاری را مطرح نمود و از اوصیاء نیز پرسید، حضرت در پاسخ فرمود: «نخستین وصی من علی و پس از او حسن و حسین و امامان نه گانه و از فرزندان او میباشند.» و نعثل پرسید نام آنها چیست؟ حضرت اسامی تک تک امامان را تا امام دوازدهم (حضرت مهدی (عج)) شمردهاند..
منبع این دلیل نقلی : علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 1، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 36، ص 283.
2. در کتاب مناقب وجود دارد که از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده که شخصی یهودی به محضر رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ میرسد و سؤالات زیادی میکند و از اوصیاء حضرت میپرسد و سؤال میکند پس از حسین اوصیاء چه کسانی هستند پیامبر فرزندان امام حسین از علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ را نام میبرد تا حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و سپس میفرماید: لقب او قائم و حجت است و او غائب خواهد شد و خوشا به حال صابران در غیبت...
نتجیه بحث در وجوب وجود امامت این است که هم عقل لازم می داند که برای دوام و استمرار شریعت اسلامی نیاز به نصب امام از طرف خداوند متعال است و آن امام باید معصوم باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن ابلاغ کرده و انجام دهد و هم روایات و احادیث که همان دلیل نقلی ماست این مطلب را تأئید می کند . که به هر دوی آنها اشاره شد .
تاریخ : سه شنبه 89/10/14 | 9:19 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()