سجده بر خاک تو شایسته بود وقت نماز ای که از خون جبینت به جبین آب وضوست
کربلایش قطعه ای از جنت است باب نور و باب لطف و رحمت است
اما
در اینکه چرا تنها این خاک دارای چنین ویژگیها و آثار و برکات است، باید
گفت: هر چیزی که در این عالم، شرافت ظاهری و یا معنوی پیدا می کند، یا به
خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتی است، و یا به خاطر وقوع امر
خارق العاده و مهمی است که به آن شرافت و برکت داده است.
در تربت کربلای
سیدالشهدا علیه السلام هر دو امر محقق شده است. زیرا خاک کربلا بنا بر
روایاتی، هم شرافت ذاتی و خدا دادی دارد ، و هم امر عظیم و واقعه ای مهم در
آنجا واقع گردیده که آن شهادت حسین بن علی علیه السلام و یاران وفادارش می
باشد، لذا دارای فضیلت و آثاری خاص است.
آمده است که چون بر قبر امام
حسین علیه السلام آب بستند، پس از چهل روز آب فرو نشست و اثر قبر محو
گردید. سپس یکی از اعراب بنی اسد آمد و از خاک قبضه قبضه برداشت و بویید تا
بر قبر امام حسین علیه السلام رسید، و چون او را می بوسید گریه می کرد و
می گفت: پدر و مادرم به فدایت، چه اندازه خوشبویی که قبر و تربت تو چنین
خوشبو است، سپس شروع کرد به سرودن :
خواهند نهان سازند قبرش ز حبیبش خوشبویی خاک قبر گردیده دلیلش
آری
خاک مزار حسین علیه السلام سرمه چشم عاشقان و شیفتگانش بوده و ایشان را
مجنون وار به سوی خود می کشاند.از آنجایی که هدف این مقال بر شمردن آثار و
برکات تربت پاک سیدالشهدا علیه السلام است، از تفصیل در مطلب پرهیز کرده و
علاقه مندان به این مقوله را به کتابهای مربوط ارجاع می دهد .
1- تأثیر تماس اعضای بدن با تربت
یکی
از آثار و برکات تربت سیدالشهدا علیه السلام این است که متبرک نمودن بدن و
صورت با آن تربت شریف تأثیر معنوی زیادی بر انسان خواهد گذاشت، از این رو
از بعضی بزرگان دین و امامان معصوم علیهم السلام نقل شده که بعد از نماز،
بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک می کنند. و نیز دستور داده اند که
قبل از خوردن تربت جهت شفا گرفتن، آن را بوسیده و با اعضای بدن تماس داده
شود.
امام صادق علیه السلام فرموده اند :
«خداوند متعال تربت جدم
حسین علیه السلام را شفای هر درد، و ایمنی از هر خوفی قرار داده است؛ پس
هرگاه یکی از شما خواست از آن خاک تناول کند، ببوسد و آن را به چشم گذارد و
بر سایر اعضای بدنش تماس دهد.» (1)
2- سجده بر تربت
یکی
دیگر از برکات و آثار خاک مزار امام حسین علیه السلام این است که سجده بر
آن تربت پاک حجابهای ظلمانی را کنار زده و در توجه حق تعالی به نمازگزار
مؤثر است. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:
«همانا سجود بر تربت حسین علیه السلام حجابهای هفتگانه را پاره می کند.»(2)
لازم
به ذکر است که مراد از «حجاب» در کتاب و سنت، همان حجابهایی است که بین
بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب می سازد که در مرحله
اول، حجابهای ظلمانی و در مرحله دوم، حجابهای نورانی بر طرف می شود اما
مراد از حجابهای هفتگانه، ظاهراً حجابهای ظلمانی است. سجده بر تربت حضرت
سیدالشهداعلیه السلام این خاصیت را دارد که در صورت معرفت به حق حضرت و
ولایت او، حجابها را دریده و راهگشای وصول به کمالات انسانی باشد.
سجده بر خاک سرکوی تو آرند خلایق جان فدای تو که هم قبله و هم قبله نمایی
و
اما در خصوص اینکه در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنی تربت
کنار قبر سیدالشهدا علیه السلام خاک برداشته و با آن مهر درست کرده و
غالباً در نماز، به آن سجده می کنند بدین خاطر است که خاک زمین بوده و به
تمامی خاکها می توان سجده کرد، و از طرفی خاک کربلا به لحاظ شهادت امام
حسین علیه السلام و یاران باوفایش شرافت پیدا کرده است، به طوری که اهل بیت
علیهم السلام نیز به ما فرموده اند در هر نمازی که سجده بر تربت کربلا
باشد خداوند آن نماز را به خاطر آن حضرت قبول می کند. چنانکه حضرت صادق
علیه السلام از خاک کربلا درون کیسه ای ریخته و در سجاده همراه داشتند، در
هنگام نماز آن کیسه را باز می کردند و بر آن سجده می نمودند.
3- شفا یافتن
از
جمله آثار و برکات قطعی تربت پاک سیدالشهدا علیه السلام شفا بودن آن برای
دردهاو آلام انسان است. روایاتی که دلالت بر این امر دارند به سه دسته
تقسیم می شوند:
دسته اول: روایاتی است که شفا بودن را برای تربتی که از
خود قبر شریف برداشته شود مخصوص کرده است، چنانکه امام صادق علیه السلام
می فرمایند:
«به درستی که نزد سر حسین علیه السلام تربت سرخی است که شفای هر دردی غیر از مرگ می باشد.»(3)
دسته
دوم: روایاتی است که با تعبیرات مختلف توسعه ای از بیست ذراع تا پنج فرسخ و
یا ده میل را برای آن قائل است. چنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«حریم مزار حسین علیه السلام یک فرسخ از چهار جانب قبر است.»(4)
دسته سوم : روایاتی است که به طور مطلق جنبه شفا بودن تربت را مطرح نموده اند . چنانکه امام صادقعلیه السلام می فرمایند:
«خاک مزار امام حسین علیه السلام برای هر دردی شفاست.»(5)
تا شفا بخشد روان و جسم هر بیمار را در حریم وصل خود خاک شفا دارد حسین
و نیز امام رضا علیه السلام فرمودند:
«خوردن
گل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گل مزار حسین علیه
السلام ، بدرستی که در آن شفای هر درد و امنیت از هر ترسی است.» (6)
همچتین عالم زاهد و پرهیزگار حجةالاسلام و المسلمین مرحوم حاج شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی قدس سره نقل فرمودند:
«من
در زمان مرجعیت مرحوم آیة الله آخوندی خراسانی رحمت الله علیه در نجف اشرف
مشغول تحصیل بودم که مریض شدم و این بیماری مدتی طول کشید و پرستاری مرا
بعضی از طلاب در همان حجره مدرسه بر عهده داشتند. پس از چندی بیماری من به
قدری شدید شد که اطبا از شفا یافتنم مأیوس شدند و دیگر برای معالجه ام
نیامدند، و من در حال تب شدید گاهی بیهوش می شدم و گاهی به هوش می آمدم.
یکی
از رفقا که مرا پرستاری می کرد شنیده بود که عالم زاهد مرحوم آیة الله
آقای حاج علی محمد نجف آبادی قدس سره مقداری از تربت اصلی حضرت سیدالشهدا
علیه السلام دارد. او به منزل معظم له رفته و از وی خواسته بود که قدری از
آن تربت را بدهد که به من بخورانند تا شفا یابم. ایشان فرموده بود: من به
قدر یک عدس تربت دارم و آن را گذاشته ام که بعد از مرگم در کفنم بگذارند.
آن آقا ناراحت شده و گفته بود: حالا که ما از همه جا مأیوس شده و به شما
پناه آورده ایم شما هم از دادن تربت خودداری می کنید!؟ این بیمار در حال
احتضار است و می میرد.
مرحوم آیة الله آقای حاج علی محمد، دلش به حال
بیمار سوخته و قدری از آن تربت که از جان خودش عزیزترش می داشت به آن شخص
داده بود. تربت را با آب مخصوصی که وارد شده در آب حل کرده و به حلق من
ریخته بودند. من که در حال بیهوشی به سر می بردم، ناگهان چشمان خود را باز
کرده و دیدم رفقا اطراف بسترم نشسته اند، خوب دقیق شدم و آنان را شناختم و
قصه تربت را که به حلقم ریخته بودند برایم شرح دادند.
کم کم در خود
احساس نیرو و نشاط کردم و حرکتی به خود داده نشستم، دیدم نشاط بیشتری دارم
برخاستم و ایستادم، و چون یقین کردم که به برکت ترتبت مقدس امام حسین علیه
السلام شفا یافتم حال خوشی پیدا کردم و به رفقا گفتم: از شما خواهش می کنم
که از حجره بیرون بروید، چون می خواهم زیارت عاشورا را بخوانم رفقا از حجره
بیرون رفتند و من درب حجره را بستم و بدون احساس ضعف با آن حال خوشی که
قابل وصف کردن نیست مشغول خواندن زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام شدم »
(7)
آری، شفای بیماران به وسیله تربت آن حضرت یکی از برکاتی است که
خداوند متعال در عوض شهادت امام حسین علیه السلام به وی عطا فرموده است.
تربتت راز شفای همه درد است حسین تن و جان را نبود مثل تو آگاه طبیب
4- تأثیر کام برداشتن اطفال با تربت
کام برداشتن اطفال با تربت امام حسین علیه السلام موجب ایمنی کودک می شود چنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«کام فرزندانتان را با تربت حسین علیه السلام باز کنید که آن امان است.»(8)
5- تأثیر تربت سید الشهدا علیه السلام، همراه جنازه
صاحب
کتاب "مدارک الاحکام" می نویسد: «در زمان حضرت صادق علیه السلام زن زانیه
ای بود، بچه هایی که از زنا بدنیا می آورد در تنور می انداخت و می سوزانید.
وقتی که مرد، پس از غسل و کفن او را به خاک سپردند ، اما زمین جنازه اش را
بیرون انداخت. جای دیگر او را دفن کردند باز زمین او را نپذیرفت تا سه
مرتبه، آنگاه مادرش به امام صادق علیه السلام متمسک شد: ای پسر پیغمبر به
فریادم برس.
فرمودند: کارش چه بود؟ عرض کرد زنا و سوزاندن بچه های
حرامزاده. فرمودند: هیچ مخلوقی حق ندارد مخلوقی را بسوزاند، سوزاندن به آتش
مخصوص خالق است عرض کرد حالا چه کنم؟ فرمودند: مقداری از تربت حسین علیه
السلام با او در قبر بگذارید. تربت حسین علیه السلام امان است. همراهش
گذاشتند زمین او را پذیرفت.»
در توقیع مبارک حضرت حجة بن الحسن عجل
الله تعالی فرجه الشریف نیز اذن داده شده است. یکی از شیعیان به حضرت در
زمان غیبت صغری توسط نایب خاص ایشان می نویسد :
« آیا جایز است ما تربت حسین علیه السلام را با میت در قبر بگذاریم، یا با تربت حسین روی کفن بنویسیم؟
حضرت
در پاسخ مرقوم می فرمایند: هر دو کار پسندیده است. البته باید رعایت
احترام تربت بشود. مهر یا تربت، مقابل یا زیر صورت میت باشد، بلکه به برکت
خاک قبر حسین علیه السلام قبر میت محل امنی از هر بلا و آفت و عذابی
گردد.»(9)
6- تسبیح تربت
از حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت شده که فرمودند:
«هر کس تسبیح تربت امام حسین علیه السلام را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر برای او نوشته می شود.» (10)
و امام صادق فرمودند:
«یک استغفار که با تسبیح تربت حسین علیه السلام گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود.»(11)
-----------------------------------------------------------------------
1- بحارالانوار,ج98 ص119 1
2- بحارالانوار,ج98 ص135 2
3- بحارالانوار,ج98 ص125 3
4- بحارالانوار,ج98 ص114 4
5- بحارالانوار,ج98 ص120 5
6- بحارالانوار,ج98 ص130 6
7- نقل از کتاب سید الشهدا علیه السلام ،آیت الله دستغیب , ص 1667
8- بحارالانوار,ج98 ص124 8
9- بحارالانوار,ج53 ص1659
10- بحارالانوار,ج82 ص34010
11- بحارالانوار,ج82 ص334 11
فضیلت و آثار و برکاتی که برای تربت حسینی است، برای هیچ تربتی و قطعه
ای از قطعات زمین نیست. خاک کربلا قطعه ای از بهشت است که خداوند قادر
متعال به واسطه ی قدردانی از یک فداکار در راه دین که تمام هستی خود را فدا
کرده، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است.
کربلایش قطعه ای از جنت است باب نور و باب لطف و رحمت است
اما
در اینکه چرا تنها این خاک دارای چنین ویژگیها و آثار و برکات است، باید
گفت: هر چیزی که در این عالم، شرافت ظاهری و یا معنوی پیدا می کند، یا به
خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتی است، و یا به خاطر وقوع امر
خارق العاده و مهمی است که به آن شرافت و برکت داده است.
در تربت کربلای
سیدالشهدا علیه السلام هر دو امر محقق شده است. زیرا خاک کربلا بنا بر
روایاتی، هم شرافت ذاتی و خدا دادی دارد ، و هم امر عظیم و واقعه ای مهم در
آنجا واقع گردیده که آن شهادت حسین بن علی علیه السلام و یاران وفادارش می
باشد، لذا دارای فضیلت و آثاری خاص است.
آمده است که چون بر قبر امام
حسین علیه السلام آب بستند، پس از چهل روز آب فرو نشست و اثر قبر محو
گردید. سپس یکی از اعراب بنی اسد آمد و از خاک قبضه قبضه برداشت و بویید تا
بر قبر امام حسین علیه السلام رسید، و چون او را می بوسید گریه می کرد و
می گفت: پدر و مادرم به فدایت، چه اندازه خوشبویی که قبر و تربت تو چنین
خوشبو است، سپس شروع کرد به سرودن :
خواهند نهان سازند قبرش ز حبیبش خوشبویی خاک قبر گردیده دلیلش
آری
خاک مزار حسین علیه السلام سرمه چشم عاشقان و شیفتگانش بوده و ایشان را
مجنون وار به سوی خود می کشاند.از آنجایی که هدف این مقال بر شمردن آثار و
برکات تربت پاک سیدالشهدا علیه السلام است، از تفصیل در مطلب پرهیز کرده و
علاقه مندان به این مقوله را به کتابهای مربوط ارجاع می دهد .
1- تأثیر تماس اعضای بدن با تربت
یکی
از آثار و برکات تربت سیدالشهدا علیه السلام این است که متبرک نمودن بدن و
صورت با آن تربت شریف تأثیر معنوی زیادی بر انسان خواهد گذاشت، از این رو
از بعضی بزرگان دین و امامان معصوم علیهم السلام نقل شده که بعد از نماز،
بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک می کنند. و نیز دستور داده اند که
قبل از خوردن تربت جهت شفا گرفتن، آن را بوسیده و با اعضای بدن تماس داده
شود.
امام صادق علیه السلام فرموده اند :
«خداوند متعال تربت جدم
حسین علیه السلام را شفای هر درد، و ایمنی از هر خوفی قرار داده است؛ پس
هرگاه یکی از شما خواست از آن خاک تناول کند، ببوسد و آن را به چشم گذارد و
بر سایر اعضای بدنش تماس دهد.» (1)
2- سجده بر تربت
یکی
دیگر از برکات و آثار خاک مزار امام حسین علیه السلام این است که سجده بر
آن تربت پاک حجابهای ظلمانی را کنار زده و در توجه حق تعالی به نمازگزار
مؤثر است. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:
«همانا سجود بر تربت حسین علیه السلام حجابهای هفتگانه را پاره می کند.»(2)
لازم
به ذکر است که مراد از «حجاب» در کتاب و سنت، همان حجابهایی است که بین
بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب می سازد که در مرحله
اول، حجابهای ظلمانی و در مرحله دوم، حجابهای نورانی بر طرف می شود اما
مراد از حجابهای هفتگانه، ظاهراً حجابهای ظلمانی است. سجده بر تربت حضرت
سیدالشهداعلیه السلام این خاصیت را دارد که در صورت معرفت به حق حضرت و
ولایت او، حجابها را دریده و راهگشای وصول به کمالات انسانی باشد.
سجده بر خاک سرکوی تو آرند خلایق جان فدای تو که هم قبله و هم قبله نمایی
و
اما در خصوص اینکه در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنی تربت
کنار قبر سیدالشهدا علیه السلام خاک برداشته و با آن مهر درست کرده و
غالباً در نماز، به آن سجده می کنند بدین خاطر است که خاک زمین بوده و به
تمامی خاکها می توان سجده کرد، و از طرفی خاک کربلا به لحاظ شهادت امام
حسین علیه السلام و یاران باوفایش شرافت پیدا کرده است، به طوری که اهل بیت
علیهم السلام نیز به ما فرموده اند در هر نمازی که سجده بر تربت کربلا
باشد خداوند آن نماز را به خاطر آن حضرت قبول می کند. چنانکه حضرت صادق
علیه السلام از خاک کربلا درون کیسه ای ریخته و در سجاده همراه داشتند، در
هنگام نماز آن کیسه را باز می کردند و بر آن سجده می نمودند.
3- شفا یافتن
از
جمله آثار و برکات قطعی تربت پاک سیدالشهدا علیه السلام شفا بودن آن برای
دردهاو آلام انسان است. روایاتی که دلالت بر این امر دارند به سه دسته
تقسیم می شوند:
دسته اول: روایاتی است که شفا بودن را برای تربتی که از
خود قبر شریف برداشته شود مخصوص کرده است، چنانکه امام صادق علیه السلام
می فرمایند:
«به درستی که نزد سر حسین علیه السلام تربت سرخی است که شفای هر دردی غیر از مرگ می باشد.»(3)
دسته
دوم: روایاتی است که با تعبیرات مختلف توسعه ای از بیست ذراع تا پنج فرسخ و
یا ده میل را برای آن قائل است. چنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«حریم مزار حسین علیه السلام یک فرسخ از چهار جانب قبر است.»(4)
دسته سوم : روایاتی است که به طور مطلق جنبه شفا بودن تربت را مطرح نموده اند . چنانکه امام صادقعلیه السلام می فرمایند:
«خاک مزار امام حسین علیه السلام برای هر دردی شفاست.»(5)
تا شفا بخشد روان و جسم هر بیمار را در حریم وصل خود خاک شفا دارد حسین
و نیز امام رضا علیه السلام فرمودند:
«خوردن
گل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گل مزار حسین علیه
السلام ، بدرستی که در آن شفای هر درد و امنیت از هر ترسی است.» (6)
همچتین عالم زاهد و پرهیزگار حجةالاسلام و المسلمین مرحوم حاج شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی قدس سره نقل فرمودند:
«من
در زمان مرجعیت مرحوم آیة الله آخوندی خراسانی رحمت الله علیه در نجف اشرف
مشغول تحصیل بودم که مریض شدم و این بیماری مدتی طول کشید و پرستاری مرا
بعضی از طلاب در همان حجره مدرسه بر عهده داشتند. پس از چندی بیماری من به
قدری شدید شد که اطبا از شفا یافتنم مأیوس شدند و دیگر برای معالجه ام
نیامدند، و من در حال تب شدید گاهی بیهوش می شدم و گاهی به هوش می آمدم.
یکی
از رفقا که مرا پرستاری می کرد شنیده بود که عالم زاهد مرحوم آیة الله
آقای حاج علی محمد نجف آبادی قدس سره مقداری از تربت اصلی حضرت سیدالشهدا
علیه السلام دارد. او به منزل معظم له رفته و از وی خواسته بود که قدری از
آن تربت را بدهد که به من بخورانند تا شفا یابم. ایشان فرموده بود: من به
قدر یک عدس تربت دارم و آن را گذاشته ام که بعد از مرگم در کفنم بگذارند.
آن آقا ناراحت شده و گفته بود: حالا که ما از همه جا مأیوس شده و به شما
پناه آورده ایم شما هم از دادن تربت خودداری می کنید!؟ این بیمار در حال
احتضار است و می میرد.
مرحوم آیة الله آقای حاج علی محمد، دلش به حال
بیمار سوخته و قدری از آن تربت که از جان خودش عزیزترش می داشت به آن شخص
داده بود. تربت را با آب مخصوصی که وارد شده در آب حل کرده و به حلق من
ریخته بودند. من که در حال بیهوشی به سر می بردم، ناگهان چشمان خود را باز
کرده و دیدم رفقا اطراف بسترم نشسته اند، خوب دقیق شدم و آنان را شناختم و
قصه تربت را که به حلقم ریخته بودند برایم شرح دادند.
کم کم در خود
احساس نیرو و نشاط کردم و حرکتی به خود داده نشستم، دیدم نشاط بیشتری دارم
برخاستم و ایستادم، و چون یقین کردم که به برکت ترتبت مقدس امام حسین علیه
السلام شفا یافتم حال خوشی پیدا کردم و به رفقا گفتم: از شما خواهش می کنم
که از حجره بیرون بروید، چون می خواهم زیارت عاشورا را بخوانم رفقا از حجره
بیرون رفتند و من درب حجره را بستم و بدون احساس ضعف با آن حال خوشی که
قابل وصف کردن نیست مشغول خواندن زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام شدم »
(7)
آری، شفای بیماران به وسیله تربت آن حضرت یکی از برکاتی است که
خداوند متعال در عوض شهادت امام حسین علیه السلام به وی عطا فرموده است.
تربتت راز شفای همه درد است حسین تن و جان را نبود مثل تو آگاه طبیب
4- تأثیر کام برداشتن اطفال با تربت
کام برداشتن اطفال با تربت امام حسین علیه السلام موجب ایمنی کودک می شود چنانکه امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«کام فرزندانتان را با تربت حسین علیه السلام باز کنید که آن امان است.»(8)
5- تأثیر تربت سید الشهدا علیه السلام، همراه جنازه
صاحب
کتاب "مدارک الاحکام" می نویسد: «در زمان حضرت صادق علیه السلام زن زانیه
ای بود، بچه هایی که از زنا بدنیا می آورد در تنور می انداخت و می سوزانید.
وقتی که مرد، پس از غسل و کفن او را به خاک سپردند ، اما زمین جنازه اش را
بیرون انداخت. جای دیگر او را دفن کردند باز زمین او را نپذیرفت تا سه
مرتبه، آنگاه مادرش به امام صادق علیه السلام متمسک شد: ای پسر پیغمبر به
فریادم برس.
فرمودند: کارش چه بود؟ عرض کرد زنا و سوزاندن بچه های
حرامزاده. فرمودند: هیچ مخلوقی حق ندارد مخلوقی را بسوزاند، سوزاندن به آتش
مخصوص خالق است عرض کرد حالا چه کنم؟ فرمودند: مقداری از تربت حسین علیه
السلام با او در قبر بگذارید. تربت حسین علیه السلام امان است. همراهش
گذاشتند زمین او را پذیرفت.»
در توقیع مبارک حضرت حجة بن الحسن عجل
الله تعالی فرجه الشریف نیز اذن داده شده است. یکی از شیعیان به حضرت در
زمان غیبت صغری توسط نایب خاص ایشان می نویسد :
« آیا جایز است ما تربت حسین علیه السلام را با میت در قبر بگذاریم، یا با تربت حسین روی کفن بنویسیم؟
حضرت
در پاسخ مرقوم می فرمایند: هر دو کار پسندیده است. البته باید رعایت
احترام تربت بشود. مهر یا تربت، مقابل یا زیر صورت میت باشد، بلکه به برکت
خاک قبر حسین علیه السلام قبر میت محل امنی از هر بلا و آفت و عذابی
گردد.»(9)
6- تسبیح تربت
از حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت شده که فرمودند:
«هر کس تسبیح تربت امام حسین علیه السلام را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر برای او نوشته می شود.» (10)
و امام صادق فرمودند:
«یک استغفار که با تسبیح تربت حسین علیه السلام گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود.»(11)
-----------------------------------------------------------------------
1- بحارالانوار,ج98 ص119 1
2- بحارالانوار,ج98 ص135 2
3- بحارالانوار,ج98 ص125 3
4- بحارالانوار,ج98 ص114 4
5- بحارالانوار,ج98 ص120 5
6- بحارالانوار,ج98 ص130 6
7- نقل از کتاب سید الشهدا علیه السلام ،آیت الله دستغیب , ص 1667
8- بحارالانوار,ج98 ص124 8
9- بحارالانوار,ج53 ص1659
10- بحارالانوار,ج82 ص34010
11- بحارالانوار,ج82 ص334 11
تاریخ : سه شنبه 89/9/16 | 10:2 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()