سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

گل های آپارتمانی ونگهداری آنها - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی
 گیاهان آپارتمانی

معرفی گیاهان آپارتمانی 

پتوس :                                                                      

گیاهی است گرمسیری ، برگها به شکل بیضی برنگ سبز با رگه‌ها و لکه‌های زرد و سفید و در انواع دیگر فقط رنگ برگها سبز است برگهای جوان کوچک و ظریف و با طراوت و براق است . در اثر تغذیه خوب از طریق برگ و ریشه‌های هوائی دارای برگهای پهن و بزرگ می‌شود این گیاه به صورتهای مختلف در بیشتر منازل نگهداری می‌شود.

خاک : پتوس احتیاج به خاک سبک با زهکش کامل دارد. زه کش گلدانها دارای اهمیت فوق‌العاده است . در غیر اینصورت آب در ته گلدان جمع شده و گیاه شادابی و رشد خود را از دست می‌دهد.
نور: به محیط بسیار پرنور نیاز دارد، در نور متوسط هم رشد می‌کند
آبیاری : گیاه به مقدار متوسطی آب احتیاج دارد.
حرارت : به درجه حرارت بالا نیاز دارد، در زمستان حداقل درجه حرارت 15 درجه سانتیگراد باشد
رطوبت : به رطوبت متوسط نیاز دارد.

تغذیه : این گیاه در دوران رشد اختیاج به تمام مواد غذایی داشته و برای این منظور از کودهای کامل محلول در آب هر ده روز یکبار تغذیه کرد.

ازدیاد : بهترین راه تکثیر استفاده از قلمه های صرشاخه های جوان است برای این منظور قلمه هایی بطول 5 سانتیمتر که دارای 2 تا 3 برگ باشد تهیه کرده و درخاک بسیار سبک می کارند. ترکیب این خاک مخلوطی از خاک برگ پوسیده ، ماسه شسته و خزه بطور مساوی است در خزه مرطوب به تنهائی ریشه می دهد و در منازل با قراردادن قلمه دذ آب آن را ریشه دار نموده و سپس در خاک مناسب می کارند.

  آگلونما:                                     

گیاهی است از خانواده شیپوریها با قد و قامتی برازنده و جالب و ارتفاع آن به 60 سانتیمتر می‌رسد. این گیاه زیبا دارای برگهای کشیده و برگها نسبت به انواع دیگر کوتاهتر است رنگ برگها سبز مایل به آبی، در وسط برگها لکه‌های خاکستری نقره فام به صورت نامنظم در پوسته برگ گسترده شده است جذابیت این گیاه مربوط به برگهای آن است

گلهای این گیاه در اواسط تابستان برنگ سفید و لوله‌ای ظاهر می‌شود و برای تقویت عمومی گیاه بهتر است چیده شود.

خاک : به خاک هرموسی سبک مخلوط با ماسه نیاز دارد
نور : نیاز به نور متوسط دارد
آبیاری : به مقدار زیادی آب احتیاج دارد . خاک باید همیشه به اندازه کافی مرطوب باشد.
حرارت : به حرارت زیاد حداکثر 30 درجه سانتیگراد و حداقل 16-19 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.
تغذیه : این گیاه در دوران فعالیت و رشد به تمام عناصر غذایی نیاز دارد و می توان از کودهای شیمیایی محلول در آب هر 10 روز یکبار از طریق برگ و ریشه غذای لازم داده شود. رطوبت : به رطوبت نسبی در حدود 70تا 90 درصد احتیاج دارد.
ازدیاد: تکثیر آن از طریق پاجوشها، قلمه سرشاخه‌ها و یا تقسیم بوته‌های بزرگ صورت می گیرد. قلمه ها در خاکی از مخلوط خزه با کمی ماسه زده می‌شود.

 یوکا :                         

گیاهی است گرمسیری و بسیار زیبا که در اغلب منازل بصورت گلدانی و کاشت در پاسیو ها نگهداری می شود این گیاه دارای ساقه بسیار محکم و چوبی است و برگها برنگ سبز و شبیه شمشیر با نوک تیز از لبه گلدان تا انتهای ساقه چوبی را می پوشاند.

خاک : یوکا به خاک نیمه سبک احتیاج دارد. زهکش در گلدان یوکا حائز اهمیت است و خاک آن مخلوطی از از خاکبرگ پوسیده ، ماسه شسته و کود پوسیده دامی و قدری خاک معمولی می‌باشد.

نور : یوکا به نور کافی نسبتاً زیاد نیاز دارد. بنابراین بایستی در روشن ترین قسمت ساختمان نگهداری شود. در نور ضعیف برگها از شادابی افتاده ، رنگ سبز آن به زردی می گراید و حالت لوله ای و افتاده پیدا می کند.

آبیاری : اصولا گیاهی کم آب است فقط باید همیشه خاک آن مرطوب متوسط باشد. مقدار و تعداد آبیاری و فصل گرم تابستان زیادتر از سایر مواقع سال خواهد بود.

حرارت : نظر به اینکه گیاهی گرمسیری است به حرارت زیاد نیاز دارد. مناسبترین درجه حرارت بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد

رطویت هوا : گیاهی استثنائی است . در مناطق مرطوب رشد بسیار عالی وکامل دلرد و در محیط های خشک مقاوم است .

تغذیه : یوکا احتیاج کامل به تمام مواد غذایی دارد و بوسیله کودهای شیمیایی محلول که دارای میکروالمنت آهن می باشد می توان هر 15 روز یکبار به آن کود داد.

ازدیاد : تکثیر این گیاه از از طریق قطع سرشاخه‌های گیاهان بزرگ (قلمه سرگیاه) و پاجوش انجام می‌گیرد. سرشاخه ها را از قسمت چوبی شده قطع و محل قطع شده را در گیاه مادری با چسب پیوند می پوشانند. که از تبخیر آب ساقه اصلی جبوگیری شود. شاحه های قطع شده را در خاک سبکی که بیشتر خزه و ماسه است فرو کرده در درجه حرارت 25 تا 30 درجه سانتیگراد با رطوبت هوا 60 تا 70 درجه نگهداری کرده و معمولا قلمه ها لعد از یک ماه بخوبی ریشه می کنند.

بغیر از سرشاخه‌ها ، ساقه‌های چوبی یوکا را به اندازه‌های مختلف قطع کرده و عین سرشاخه‌ها ریشه‌دار می‌کنند که تبدیل به گیاه جدید خواهد شد.

 کروتن:                                   

گیاهی است رنگارنگ بسیار زیبا در انواع مختلف با برگهای باریک ، پهن برگها در اصل سبز بوده لکه‌های قرمز و زرد در پهنه برگ پیشروی نموده و رنگهای جالب و دلفریبی بوجود می‌ آورد یکی از مشخصات مشترک گیاهان این تیره شیرابه سفیدی است که هنگام قطع شاخه‌ها و یا برگها از آن جاری می ‌شود.

خاک : به خاک نیمه سبک با زه کش کامل احتیاج دارد. مخلوطی از خاک برگ پوسیده ، ماسه و قدری خاک معمولی که اصطلاحاً به خاک باغچه شبیه است.

نور : به نور متوسط نیاز دارد.
آبیاری : به مقدار متوسطی آب احتیار دارد. خاک باید همیشه دارای رطوبت باشد.
حرارت : به حرارت زیاد حداکثر 30 درجه و حداقل 16 تا 19 سانتیگراد نیاز دارد.
رطویت : به رطوبت نسبی در حدود 70 تا 90 درصد احتیاج دارد.
تغذیه : در طول رشد و فعالیت گیاه استفاده از کودهای شیمیایی بصورت محلول پاشی روی برگها و تغذیه از راه ریشه هر هفته لازم است.
ازدیاد : بهترین روش تکثیر از طریق گرفتن قلمه های بطول 8 سانتیمتر در فصل بهار می باشد.. وقتی قلمه‌ها گرفته می‌شود از محل قطع شاخه‌ها شیرابه سفید رنگی جاری می‌شود. با فروبردن قلمه‌ها در خاکستر و یا قارچ کش‌ها این شیرابه را باید خشک کرد و در بستر مناسبی که دارای خاک سبک است کاشت.

  

دیفن باخیا:                                            

گیاهی است زیبا با ساقه‌های نرم و آبکی و برگهایی برنگ سبز با لکه‌های سفید و زرد و رگبرگهای اصلی کاملاً مشخص . برگها بسته به نوع گیاه پهن و درشت و یا نسبتاً کوچکند. ساقه اصلی غالباً بدون انشعاب است و برگهای انتهایی مداوم و در حال فعالیت و رشد می‌باشند. در بیشتر رقم ها برگهای پایین بتدریج می‌ریزند و ساقه گیاه حالت لخت به خود می‌گیرد که در این صورت گیاه زیبائی خود را از دست می دهد. در این صورت می توان برگهای انتهایی را همراه با 10 سانتیمتر از بخش فوقانی ساقه قطع و در ظرف آب یا در بستری از ماسه ریشه دار کرده و سپس در گلدان با خاک مناسب کاشت.

قیه ساقه که از بندهای نزدیک بهم تشکیل یافته قابل تکثیر است و کافی است که آن را به نحوی به قطعات تقسیم کنیم که هر یک دارای یک جوانه یا بیشتر باشد. این قلمه‌ها را به صورت افقی در بستر قلمه خوابانده بطوریکه نصف قلمه‌ها از خاک بیرون باشد.
خاک : مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی
نور : به نور متوسط و محیط کاملاً روشن نیاز دارد.
آبیاری : به مقدار متوسطی آب احتیاج دارد . خاک باید همیشه دارای رطوبت باشد و در هر بار آبیاری باید آب زیاد نداد.
حرارت : به حرارت زیاد حداکثر 30 درجه و حداقل 16 تا 19 درجه سانتیگراد نیاز دارد.
تغذیه : این گیاه در زمان رشد احتیاج به کودهای کامل دارد و هر 15 روز یکبار یکبار می‌توان آن را با کودهای کامل شیمیایی محلول در آب با مشخصات ذکر شده روی آن تغذیه کرد.
تکثیر : قلمه ساقه به طول 8 سانتیمتر از انتهای ساقه و یا قطع ساقه به قلمه های 5 تا 8 سانتیمتر بدون برگ و قرار دادن آنها در بستری از نباتات در حرارت 21-24 درجه سانتیگراد صورت می گیرد.
 

 پاندانوس :                                                

گیاهی است گرمسیری دارای ساقه‌های کوتاه و پوشیده از ریشه‌های بهم فشرده نسبتاً هوایی است که انبوهی از برگهای شمشیری براق و چرمی شکل از همانجا رشده کرده است کناره‌ها و روی رگبرگ میانی دارای دندانه‌های ظریف و خار مانند است برگهای سبز درخشان با حاشیه سفید به نحو جالبی به طرف پایین متمایل می‌گردد.

خاک: مخلوطی از خاک برگ پوسیده و ماسه و خاک باغچه مرغوب

نور : احتیاج به نور متوسط دارد.

آبیاری :به مقدار زیادی آب احتیاج دارد . خاک باید همیشه به اندازه کافی مرطوب باشد.

حرارت : به حرارت زیاد حداکثر 30 درجه و حداقل 16 الی 19 سانتیگراد نیاز دارد.

تغذیه : از اواخر بهار تا اوایل پاییز بایستی بوسیله کودهای شیمیایی محلول در آب ، هر بیست روز یکبار از طریق برگها و ریشه مورد تغذیه قرار گیرد.

رطوبت : گیاه به رطوبت متوسط هوا در حدود 50-70 درصد احتیاج دارد.

ازدیاد : بهترین و عملی ترین روش تکثیر پاندانوس استفاده از پاجوش‌هایی است که بشکل یک گیاه کوچک و در اطراف ساقه نزدیک خاک می‌روید این گیاهچه را جدا کرده و در یک خاک سبک یا خزه می‌کارند

معرفی گیاهان آپارتمانی گل دار

نام گیاه : بنفشه آفریقایی                                  

نام علمی : saintipaulia

شرایط نگهداری : نور کامل در تابستان (اشعه غیر مستقیم) به رطوبت پایدار و دائمی نیاز دارد. برای آبیاری بهتر است زیر گلدانی را پر آب کرده تا آب از سوراخ ته گلدان به طرف بالا حرکت کند ، دمای مناسب در تمام طول سال 16 درجه سانتیگراد است. خاک برگ محیط مناسبی برای رشد آن است .

روش تکثیر : بذر- قلمه برگ – تقسیم بوته

مشکلات: پوسیدن گلها و برگها بدلیل آبیاری زیاد است. در صورتیکه تمام شرایط مناسب است ولی گیاه گل نمیدهد باید گیاهره تغذیه مصنوعی نمود.

 نام گیاه: بگونیا گلدار                                        

نام علمی: begonia multiflora

شرایط نگهداری: نور غیر مستقیم، آبیاری به طور متوسط هفته ای دو بار در تابستان و هفته ای یک بار در زمستان ، دمای مناسب حداقل 16 و حداکثر 21 درجه و خاک لومی محیط مناسبی برای رشد آن است.

روش تکثیر : تقسیم غده در اواخر زمستان

مشکلات : هوای سرد و آبیاری زیاد باعث آبکی شدن ساقه میشود. ریز ماندن برگها و گل ندادن گیاه ناشی از کمبود عناصر غذایی است. کاهش تعداد برگها در اثر کمبود نور و تاریکی است.

 نام گیاه : شمعدانی                                           

نام علمی: geranium

شرایط نگهداری: شمعدانی ها انواع مختلف دارند، شمعدانی پیچ، شمعدانی معمولی، شمعدانی پاکوتاه یا مینیاتور، شمعدانی اژدر و ... شمعدانی معمولی به محلی پر نور و خاکی غنی نیاز دارد.

روش تکثیر: قلمه

مشکلات : کم شدن برگ و گل بدلیل کمبود نور و آفتابی انتقال داد. برگها ی پژمرده و دمبرگ خمیده شده ، ناشی از آبیاری بیش از اندازه است.

 

نام گیاه: سیکلامن                                                

نام علمی: cyclamen

شرایط نگهداری : دمای مناسب 13 تا 15 درجه ساتیگراد ، مکان آفتابی تا نیم سایه به همراه خاک غنی از هوموس و با زهکش خوب را می پسندد. از نگهداشتن آن در محلی با هوای را کد و فاقد تهویه مناسب باید پرهیز کرد. این گیاه دائمی و دائمی و دارای پیاز توپر است سیکلامن در بهار گل می دهد.

روش تکثیر: بذر

مشکلات: با توجه به اینکه سیکلامن نسبت به آلودگیهای باکتریایی و قارچ حساس است، لازم است از خاک استریل (بدون آلودگی) استفاده شود.

 

نام گیاه: کالانکوئه                                                          

نام علمی: kalanchoe

شرایط نگهداری : نیازمند مکانی آفتابگیر تا سایه ، خاک مناسب ، خاک باغچه، حداقل دما در زمستان 16 ودر تابستان 30 درجه ی سانتیگراید است . از بهار تا پاییز باید به خوبی آن را آبیاری کرد ولی در زمستان به آب خیلی کمی نیاز دارد .

روش تکثیر: قلمه ی ساقه ، بذر

مشکلات: کوچک شدن برگها و به گل نرفتن گیاه ، بدلیل کمبود نوراست.

آشنایی با گیاهان آپارتمانی

نام گیاه: فیکوس                                                          
نام علمی: Ficus elastica 
روش تکثیر: خوابانیدن هوایی- قلمه
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نور غیر مستقیم
شرایط خاک: لیمونی با زهکشی مناسب

 

 

نام گیاه: فیکوس بنجامین                             
نام علمی: Ficus benjamina 
روش تکثیر: خوابانیدن هوایی- قلمه
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: هر 10 روز 1 بار
شرایط نوری: نور غیر مستقیم کافی
شرایط خاک: کمپوست

 

 

نام گیاه: کروتون                                                  
نام علمی: Codiaeum sp 
روش تکثیر: خوابانیدن هوایی- قلمه
شرایط آبی: تابستان:2-3 بار در هفته
زمستان: هر 4 روز 1 بار
شرایط نوری: نور زیاد غیر مستقیم
شرایط خاک: خاک برگ+خاک باغچه+ماسه

 

 

نام گیاه: دیفن باخیا                         
نام علمی: Diffenbachia sp 
روش تکثیر: خوابانیدن هوایی- قلمه
شرایط آبی: تابستان:2-3 بار در هفته
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نور غیر مستقیم 
شرایط خاک: خاک برگ+کمپوست+معمولی

 

 

نام گیاه: فیتونیا                              
نام علمی: Fittonia sp 
روش تکثیر: قلمه
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: هر 5 روز 1 بار
شرایط نوری: مقاوم به سایه
شرایط خاک: کمپوست

 

 

نام گیاه: مارانتا                      
نام علمی: Maranta sp 
روش تکثیر: تقسیم ساقه زیرزمینی در بهار
شرایط آبی: تابستان:2-3 بار در هفته
زمستان: هر 10 روز 1 بار
شرایط نوری: نور غیر مستقیم 
شرایط خاک: کمپوست+خاک کاملا سبک

 

 

نام گیاه: کوردیلین                         
نام علمی: Cordyline sp 
روش تکثیر: تقسیم ساقه زیرزمینی
شرایط آبی: تابستان: 2 بار در هفته
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نور غیر مستقیم 
شرایط خاک: پیت+خاک لیمونی

 

 

نام گیاه: بگونیا                             
نام علمی: Begonia sp 
روش تکثیر: قلمه برگ-تقسیم بوته و ریشه
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نور زیاد غیر مستقیم
شرایط خاک: کمپوست+شن+پیت

 

 

نام گیاه: برگ انجیری                       
نام علمی: Monstra sp 
روش تکثیر: ریشه دار کردن قلمه در بهار
شرایط آبی: تابستان:1 بار در هفته
زمستان: هر 15 روز 1 بار
شرایط نوری: نور غیر مستقیم-نیم سایه
شرایط خاک: خاک سبک

 

 

نام گیاه: پوتوس                       
نام علمی: Scindpsus sp 
روش تکثیر: قلمه
شرایط آبی: تابستان:هر 4 روز 1 بار 
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نیم سایه
شرایط خاک: لیمونی

 

 

نام گیاه: آگلونما                    
نام علمی: Aglonema sp 
روش تکثیر: پاجوش
شرایط آبی: تابستان: آبیاری کامل
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نور متوسط غیر مستقیم
شرایط خاک: هوموسی سبک

 

 

نام گیاه: بیلبرجیا
نام علمی: Billbergia sp 
روش تکثیر: پاجوش
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: نور کافی غیر مستقیم
شرایط خاک: پیت

 

 

نام گیاه: فیل گوش                         
نام علمی: Caladium sp 
روش تکثیر: جدا کردن ساقه زیر زمینی
شرایط آبی: تابستان: 3 بار در هفته
زمستان: در صورت ریزش برگ
شرایط نوری: نور کافی غیر مستقیم
شرایط خاک: خاک برگ+کود مناسب

 

 

نام گیاه: حسن یوسف                                  
نام علمی: Coleus sp 
روش تکثیر: قلمه-بذر 
شرایط آبی: تابستان:هر روز
زمستان: هر 2 روز 1 بار
شرایط نوری: نور کامل
شرایط خاک: خاک برگ+خاک باغچه+ماسه

 

 

نام گیاه: سرخس                              
نام علمی: Nephrolepis sp 
روش تکثیر: تقسیم بوته
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: 1 بار در هفته
شرایط نوری: سایه-نیم سایه
شرایط خاک: خاک برگ

 

 

نام گیاه: سانسی وریا                      
نام علمی: Sansevieria sp 
روش تکثیر: پاجوش-قلمه برگ
شرایط آبی: تابستان:1 بار در هفته
زمستان: هر 20 روز 1 بار
شرایط نوری: ننور کامل-نیم سایه
شرایط خاک: لیمونی

 

 

نام گیاه: سیکلامن                     
نام علمی: Cyclamen sp 
روش تکثیر: بذر
شرایط آبی: تابستان:2 بار در هفته
زمستان: 2 بار در هفته
شرایط نوری: سایه-نیم سایه
شرایط خاک: خاک برگ+ماسه




تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 96/6/1 | 7:6 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.