سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

ای خالق خطاپوش العفو - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی

ای خالق فرزانه ، باز نادم و پریشان آمده‌ام تا در این شب بزرگ ره صد ساله را طی کنم.

 ، پروردگارا صدایت میکنم‌ ای نگارنده زیبایی‌ها و ای دادگر بینهایت عادل، باز نادم و پریشان آمده‌ام، آمده‌ام تا در این شب بزرگ ره صد ساله را طی کنم.
ای خالق خطاپوش العفو
پروردگارا بنده خطاکار توام و تو آن خدایی که منت نهادی و نعمت دادی و احسان کردی، تو آن خدایی که بخشیدی و بی نیاز کردی، عیب هایم را بخشیدی، اما من غافل شدم و خطا کردم، توبه کردم، اما باز هم پیمان شکستم.‌
ای خالق خطاپوش العفو
ای بخشنده و مهربان ... 
ای خالق خطاپوش العفو
الهی در این شب‌های فضیلت و عبادت و استغفار، این بنده حقیر را مورد عفو قرار ده.
ای خالق خطاپوش العفو 
 اگر تو مرا از این در برانی دیگر جایی نمی‌ماند. بار الها از تو می‌خواهم در این لیالی قدر، بهترین‌ها را برایم رقم بزنی.

*لیالی قدر
در طول سال، ساعات، روزها، شب‌ها و ماه‌های متفاوتی وجود دارد. اما در میان این زمانها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند دارای اهمیت و عظمت ویژه‌ای هستند، یکی از این زمان‌ها شب قدر است. 
در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول محسوب می‌شود ،اهمیت این شب تا حدى است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم در مورد خصوصیات این شب نازل شده ، بلکه سوره‌اى هم به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.
در شب قدر دو دسته آیات قرآنی نازل شده که دسته‌ای از این آیات به بیان عظمت و شرافت فوق العاده این شب می‌پردازند و دسته دیگر بیانگر اثرات این شب هستند.


*شب قدر از دیدگاه قرآن کریم 
از دیدگاه قرآن کریم عظمت و شرافت این شب آن قدر والاست که خداوند می‌گوید "و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟ " با کمی دقت در آیاتی از قرآن کریم در می‌یابیم که خداوند هنگام اشاره یا تذکر به امور بسیار پراهمیت به این صورت، پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را مورد خطاب قرار داده است. 
به عنوان مثال وقتی صحبت از قیامت و عظمت این روز به میان آمده و آگاهی و جلب توجه مردم به اتفاقات بسیار بزرگ آن روز مورد نظر بوده، از این نوع خطاب استفاده شده است. 
همچنین در آیه شریفه سوره قدر هم اگر خداوند برترین مخلوق خود و آخرین فرستاده خویش را این گونه مورد خطاب قرار می‌دهد، به دنبال بیان عظمت فوق العاده این شب است.
در دسته دوم از آیات قرآن کریم، خداوند به بیان خصوصیات این شب می‌پردازد، دارا بودن چنین خصوصیاتی موجب می‌شود که این شب اثرات خاص و منحصر به فردی را در میان تمامی شبهای سال داشته باشد. 
به عنوان نمونه این شب شبی مبارک خوانده شده که مبارک به معنای پر خیر و برکت است که این شب بلند مرتبه، گنجایش و ظرفیت خیر کثیری را دارد، تا حدی که به تصریح آیات قرآن کریم نزول قرآن در این شب صورت گرفته است.
همچنین به سبب خیر و برکت فراوان در این شب رحمت و مغفرت خداوند به سوی بندگان نازل می‌شود. 
*در شب قدر چه روی می‌دهد؟
با مروری بر  آیات قرآن کریم روشن می‌شود که نه تنها در این شب کلیه امور مربوط به مخلوقات در سال آینده و تا فرارسیدن شب قدر بعد، از جانب خداوند تقدیر می‌گردد، بلکه ملائکه در این شب به اذن پروردگار، این امور معین و مشخص شده را به صورت فرامین الهی نازل می‌نمایند.
*شب قدر کدام یک از شبهای سال است؟
با در نظر گرفتن دو آیه از قرآن کریم و دقت در آن‌ها علت وجود شب قدر در ماه مبارک رمضان را درمیابیم.
خداوند در آیه 185 سوره بقره، ماه رمضان را ماهی معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شده و در آیه آغازین سوره قدر نیز شب قدر را شبى می‌داند که قرآن در آن نازل گشته است، پس به خوبى می‌توان نتیجه گرفت که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد و قرآن در این شب  نازل شده است. 
همچنین روایات رسیده از پیامبر اکرم و اهل بیت نیز این مطلب را تأیید مى نماید، در تفسیر قرآن هم به شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان اشاره شده است و شب بیست و سوم از بقیه محتمل‌تر شمرده شده است.

*فضیلت شب‌های قدر 

از پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز نقل است: از خداوند به دور باد و نفرین بر کسی که به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزیده نشود.
از امام باقر (ع) نیز درباره به وجود آمدن شب قدر نقل است:  اگر خداوند کارهای مؤمنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمی‌رسند، اما از راه لطف کارهای نیکوی آن‌ها را چند برابر می‌فرماید تا کاستی هایشان جبران شود.
بر این اساس، راز سعادتمند شدن انسان‌ها در شب قدر، عمل اختیاری صالحی است که با عنایت خداوند، برکت یافته و چند برابر می‌شود.
امام موسی بن جعفر (ع) نیز درباره شب قدر فرمودند: کسی که در شب قدر غسل کرده و تا سپیده صبح شب زنده‌داری کند، گناهانش آمرزیده می‌شود.
تمامی این روایات نشان می‌هد که برخی مقدرات و پاداش‌ها، مانند دور شدن از عذاب دوزخ، نتیجه کار خود بندگان است و سرنوشت هر انسانی در شب قدر به دست خودش رقم می‌خورد.
در شب قدر به خواندن دعاهایی از جمله جوش کبیر ، دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی سفارش شده زیرا انسان با یادآوری لطف، گذشت، کرم، رحمت و بخشش بی‌پایان خدای مهربان او را در کنار و دستگیر خویش می‌بیند و نور امید در دلش می‌درخشد.
*اعمال شب‌هاى قدر  

1 - مقارن غروب آفتاب شب قدر غسل شود.
2 - در شب قدر دورکعت نماز اقامه شود، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود. بعد از نماز هفتاد بارذکر " استغفرالله و اتوب الیه" گفته شود.
3 - قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده مصوم سوگند دادن.
4 - خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.
5 - احیای این شبها.
6 - یکی دیگر از اعمال شب قدر اقامه صد رکعت نماز به صورت دورکعتی وافضل آن است که درهر رکعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
 
7 - یکی دیگر از اعمال شب قدر خواندن دعایی از امام زین العابدین علیه السلام که درمفاتیح الجنان آمده است. اللهم انی امسیت لک عبداً...
 
8 - قرائت دعای جوشن کبیر در شب قدر.
9 - طلب آمرزش از خدای متعال؛ و در خواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت.

10 - ذکر گفتن و صلوات بر محمد وآل

با لحظه‌ای درنگ و تفکر درمیابیم که در میان 365 شب سال قدر ، تنها شبی است که این چنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته پس باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پر خیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده است، که می‌توانیم بهره بسیار زیادی از آن ببریم.


ناامید از در رحمت به کجا شاید رفت       یارب از هرچه خطا رفت هزار استغار
التماس دعا



تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 96/3/24 | 2:51 صبح | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.