سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقانیت شیعه

اجتماعی

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام اله علیه تسلیت - حقانیت شیعه

سیدمرتضی ناصری کرهرودی
حقانیت شیعه اجتماعی

Image result for ?اهمیت حضرت زهرا?‎

فاطمه زهرا علیهاالسلام در دوران غربت اسلام به دنیا آمد و از همان اوان کودکی در کانون اصلی مبارزه، با طعم سختی ها و مشکلات آشنا شد. هیچ کس مانند او شاهد زحمت های طاقت فرسا و شبانه روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله نبود. او در خلوت های پیامبر، درد دل های پدر را به گوش جان می شنود و همانند مادری دل سوز سر حضرت را بر دامن می گرفت و آرام بخش دلش می گشت تا آن جا که پدرش به وی لقب «ام ابیها» داد. در این مقاله، به زندگی آن بزرگوار می پردازیم.

فاطمه علیهاالسلام ، مادر پدر، همسر علی علیه السلام

حضرت زهرا علیهاالسلام نزدیک ترین نسبت را با رسول خدا صلی الله علیه و آله داشت. او یگانه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود که نسل پاک نبوی از طریق او ادامه یافت. احترام شگفت انگیز پیامبر به دخترش، از شخصیت ممتاز او حکایت داشت و سفارش های مکرر رسول خدا صلی الله علیه و آله به مؤمنان درباره حفظ حرمت او و احترام ویژه به آن بانوی والامقام، منزلت عالی او را برای همگان روشن ساخته بود.

حضرت زهرا علیهاالسلام ، همسر امیرمؤمنان علی علیه السلام بود که دومین شخصیت ممتاز جهان اسلام به شمار می رفت. شناخت صدیقه طاهره از امیرمؤمنان، عمیق ترین شناخت ها بود. دیگران فقط شعاعی از صفات نیک علی را دیده بودند، ولی او با تمام وجود از اخلاص علی علیه السلام و سوز دل او آگاه بود.

جلوه ای از وجود زهرا علیهاالسلام در آیینه قرآن

بدون تردید، مطلوب ترین سخن درباره حضرت زهرا علیهاالسلام ، کلام پروردگار جهانیان است. قرآن کریم، فاطمه علیهاالسلام را کوثر محمد صلی الله علیه و آله می داند. کوثر معنایی گسترده دارد؛ یعنی خیر فراوان، ولی بسیاری از بزرگان علمای شیعه و اهل سنت، یکی از روشن ترین مصداق های آن را وجود مقدس فاطمه زهرا علیهاالسلام دانسته اند.

در شأن نزول سوره کوثر آمده است که مشرکان، پیامبر اسلام را به بی نسلی متهم کردند. قرآن با رد سخن آنها می گوید: «ما به تو کوثر دادیم.» از این تعبیر استفاده می شود که این خیر فراوان، همان فاطمه زهرا علیهاالسلام است که نسل رسول خدا صلی الله علیه و آله از راه همین دختر گرامی در جهان انتشار یافت. مفسران یادآور شده اند اینکه این سوره خبر می دهد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ، بی فرزند نخواهد بود و نسل و دودمان او فراوان خواهد شد، یکی از جنبه های اعجاز قرآن است.

فاطمه، اسوه عالم

آنچه فاطمه علیهاالسلام را نمونه کرده، کامل بودن او در همه جنبه های نیک بشری است. اسوه های الهی همواره از دیگر افراد بشر در کمالات انسانی پیش قدم هستند. ما هر چه بکوشیم، نمی توانیم به افق فضیلت های آنان برسیم، ولی باید در مسیر آن بزرگواران حرکت کنیم. شاید به همین دلیل است که حضرت مهدی علیه السلام در آخرالزمان، فاطمه علیهاالسلام را اسوه و الگوی خود می خواند؛ زیرا رفتار و گفتار فاطمه علیهاالسلام ، به نیازها و مسائل جامعه امام زمان علیه السلام پاسخ می دهد.

لالایی بیداری

فاطمه زهرا علیهاالسلام زمانی که با فرزند خود، حسن مجتبی علیه السلام نجوای مادرانه داشت، اشعار زیبایی می سرود. ایشان در شعری به فرزندش می فرماید: «حسن جان! مانند پدرت علی باش و ریسمان را از گردن حق بردار و خدای صاحب نعمت و احسان کننده را بپرست و با افراد بدخواه و کینه توز دوستی مکن».

حضرت فاطمه علیهاالسلام در آغاز سخن خود با فرزندش به یک نکته مهم تربیتی اشاره دارد. ایشان حضرت علی علیه السلام را که بهترین و کامل ترین الگو برای انسان است، به فرزندش می شناساند و می فرماید از او سرمشق بگیر. در بخش دیگری از این شعر، حضرت به مهم ترین مسئولیت اجتماعی انسان اشاره می کند و فرزندش را به حق طلبی و احیای حقوق دیگران فرا می خواند.

اهمیت تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام

تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله آن را به یگانه دختر خود آموزش داده است، جایگاه و اهمیت خاصی دارد. امام باقر علیه السلام فرمود: «خداوند در میان حمدها به چیزی بافضیلت تر از تسبیح فاطمه علیهاالسلام عبادت نشده است.» امام صادق علیه السلام نیز فرمود: «سوگند به خدا، اگر چیزی بافضیلت تر از تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام بود، رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را به فاطمه می آموخت».

اهتمام فاطمه علیهاالسلام به احادیث نبوی

حضرت فاطمه علیهاالسلام در پاسخ کسی که حدیثی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله درخواست کرده بود، فرمود: پدرم می فرماید: «کسی که همسایه از آزارش در امان نباشد، از مؤمنان نیست. هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، همسایه اش را آزار نمی دهد. هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید حرف خوب بگوید و گرنه ساکت باشد. خدای متعالی افراد خیرخواه، بردبار و باعفت را دوست دارد و شخص بد زبان، سست و لج باز را دشمن می دارد».

پرواز به سوی سفر ابدی

حضرت فاطمه علیهاالسلام هنگام رحلت، به امام علی علیه السلام وصیت کرد مرا تنها نگذار و بر بالینم بنشین و سوره یاسین تلاوت کن. چون این سوره به پایان رسد، عمر من نیز پایان خواهد یافت. امام علی علیه السلام در حالی که می گریست، به تلاوت قرآن پرداخت. وقتی سوره یاسین به پایان رسید، نفس های فاطمه علیهاالسلام سنگین شد. در این حال دوبار چشمانش را گشود و دوبار سلام داد: «سلام بر تو ای جبرئیل! سلام بر شما ای فرشتگان. ای پروردگار! به سوی تو می آیم.» آن گاه روحش به آسمان ها پرواز کرد.

مردم مدینه، عزادار ریحانه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله شدند و منتظر بودند بر جنازه او به نماز بایستند، ولی ابوذر خطاب به آنان گفت: «به خانه هایتان بازگردید که جنازه گل رخشنده پیامبر گرامی پس از این به خاک سپرده می شود» و آنان با شنیدن این سخن پراکنده شدند.

پیام های فاطمی

فاطمه علیهاالسلام و قرآن

فاطمه علیهاالسلام عصاره همه ارزش هاست و آنچه خوبان همه دارند، او به تنهایی دارد. حضرت زهرا علیهاالسلام می فرماید: «از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: تلاوت کتاب خدا، نظر به چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله و بخشش در راه خدا».

فاطمه علیهاالسلام و خداشناسی

روزی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از فاطمه علیهاالسلام پرسید: «از خدا چه درخواستی داری؟ هم اکنون فرشته وحی در کنار من است و از سوی خداوند پیام آورده است که هر حاجتی داری، برآورده می شود.» فاطمه علیهاالسلام درپاسخ فرمود: «لذت خدمت او مرا از تمنا بازداشته است. جز به دیدار جمال والای خدا نیازی ندارم».

اخلاص در عبادت

حضرت فاطمه علیهاالسلام می فرماید: «هر کس عبادت خالصش را برای خدا به بالا بفرستد، خداوند بهترین بهره ها را به سوی او فرو می فرستد».

صفات شیعیان

حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: «اگر به آنچه به شما امر می کنیم، عمل می کنی و از آنچه بر حذرتان می داریم، دوری می کنی، از شیعیان مایی؛ و گرنه نیستی».




تاریخ : یادداشت ثابت - پنج شنبه 95/11/22 | 8:35 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()
.: Weblog Themes By Slide Skin:.